In de Financial Times van vandaag staat een interview met een hoge meneer van XPO Logistics, dat in de VS nog veel groter is dan in Europa. Hij maakt zich zorgen over de sterk opgelopen chauffeurstekorten in ins deel van de wereld. Edwin Atema reageert.
Stijgende lonen kunnen niet verhinderen dat he tekort aan chauffeurs steeds verder oploopt. Dit is een reden voor Luis Gomez van XPO om een beeld te schetsen van kerstcadeau’s die te laat of helemaal niet bezorgd worden, omdat ze aan het dock van het distributiecentrum blijven staan. Gomez vreest de gevolgen van het Mobiliteitspakket, dat chauffeurs beter beschermt tegen wantoestanden en tegen langdurig, dus weken achter elkaar, van huis zijn.
400.000
Het tekort aan chauffeurs wordt volgens onderzoekers geschat op 400.000 verspreid over Europa. Alleen al het Verenigd Koninkrijk neemt een kwart van dat aantal voor zijn rekening. Het aantal is zo gegroeid mede als gevolg van de pandemie, die online winkelen flink heeft doen stijgen, wat heeft geleid tot veel meer vervoersbewegingen. Maar de uitstroom van een hele generatie is de hoofdoorzaak, evenals een instroom die ronduit gering is.
Hoger loon
XPO zegt in het verhaal de regels van het Mobiliteitspakket te zullen respecteren en zegt te verwachten dat chauffeurssalarissen de komende tijd zullen stijgen, wat gevolgen zal hebben voor de vrachttarieven. Edwin Atema zegt te hopen dat Gomez gelijk krijgt, maar zegt zich zorgen te maken over de handhaving van de in het Mobiliteitspakket afgesproken regels. “Al twintig jaar wordt er nauwelijks gehandhaafd. Dus wanneer XPO zegt dat het de tarieven verhoogt om chauffeurs beter te kunnen betalen, is de kans groot dat de winst van het hogere tarief in de zakken van XPO verdwijnt.”