De winter doet zijn intrede in ons land en ja, dan is het soms even heel erg koud. Gelukkig zijn we voorbereid en hebben we winterbanden, standkachels en luchtdrogers. Verder bestaat er tegenwoordig uitstekende werkkleding.
Vroeger was dat wel anders. Bevroren luchtleidingen kwamen veel voor en menig chauffeur dook ’s morgens eerst met wat brandende kranten onder de trailer om de boel weer te ontdooien. Toen de kunststof remleidingen geïntroduceerd werden zorgde dat nog wel eens voor gesmolten leidingen, en dan was je nog verder van huis! Vandaag de dag zijn de meeste trucks voorzien van een luchtdroger, maar het ’s avonds even aftappen van de natte ketel door aan dat ringetje te trekken is nog steeds aan te raden als het vriest.
We hoeven niet eens zo heel ver terug in de tijd dat een standkachel nog lang niet standaard was. Ook toen sliepen chauffeurs in de cabine. Tip één was in die tijd ga niet met je kleren aan op bed want dan krijg je het nooit weer warm de volgende dag. De remedie was om op je kleding te gaan liggen in je slaapzak, met wat dekens daar overheen. Op die manier kon je dan ’s morgens vroeg warm aanvoelende kleding aantrekken, en dat scheelde echt heel veel. Het was een handigheidje dat veel chauffeurs in militaire dienst al geleerd hadden, als ze in de vrieskou in hun tentje moesten slapen.
En ja, als je dan wakker werd dan kon het gebeuren dat de slaapzak keihard bevroren was door je eigen adem! Toen de standkachels kwamen was dat ook nog niet meteen voorbij, want die liepen vaak op gas. Je had dan een rekje aan het chassis met meestal twee flessen. Je moest dan wel propaangas hebben, want butaan bevriest en dan had je nog steeds geen gaskachel. Vervolgens moest je er voor zorgen dat die flessen wel vol waren natuurlijk!
Zelf heb ik ooit in een DAF 2100 de nacht doorgebracht bij temperaturen onder de min 20, en zonder standkachel. In die cabines had je bovendien ramen rondom waardoor de isolatiewaarde nihil was. Ik maakte toen de keuze om de motor stationair te laten draaien de hele nacht, met een stuk karton voor de grille, want anders werd hij nog niet warm. Kortom, vandaag de dag hebben we het eigenlijk heel goed voor elkaar met de standkachels in de trucks, en vaak zelfs nog een standairco voor de hete dagen.