Laadklep ongeval leidt tot celstraf

Blog
31-08-2022 | Door Iep van der Meer

Iedere chauffeur die met een laadklep werkt kent de risico’s, maar in de dagelijkse praktijk wint snelheid het soms van veiligheid. Dat kan ernstige consequenties hebben, zo ondervond een chauffeur die een dodelijk ongeval veroorzaakte in Den Haag.

In 2019 overleed een fietser na een aanrijding met een openstaande laadklep van een vrachtwagen. De chauffeur stond te lossen op de Terletstraat in Den Haag, in een flauwe bocht op de rijbaan. Een 48 jarige fietser zag de klep niet, en kwam ten val waardoor hij hoofdletsel opliep. Een paar dagen later overleed hij in het ziekenhuis.

De chauffeur had volgens eigen zeggen een rode zak met uien op de klep gelegd als waarschuwing dat de klep open stond, maar dat was volgens de officier van justitie niet genoeg. De laadklep had voorzien moeten zijn van vlaggen en of lampen, en de chauffeur had pylonen moeten plaatsen achter zijn vrachtwagen. De chauffeur vertelde tijdens het verhoor niet op de hoogte te zijn van die regels. Bovendien legde hij de verantwoordelijkheid bij het slachtoffer. Die had immers kunnen zien dat de klep open stond volgens hem.

Al de tweede keer

Bijzonder is dat dezelfde chauffeur anderhalf jaar eerder een soortgelijk ongeval veroorzaakte, op bijna dezelfde locatie. De officier van justitie was met stomheid geslagen en legt de verantwoordelijkheid volledig bij de chauffeur. ,,Als beroepschauffeur heb je een verzwaarde zorgplicht voor andere weggebruikers. Het zeer onzorgvuldig handelen wordt de chauffeur dan ook verweten door de officier van justitie en hij acht de chauffeur schuldig aan het dodelijke ongeval. De strafeis liegt er dan ook niet om met zes maanden gevangenisstraf, waarvan drie voorwaardelijk. Bovendien eist de officier van justitie een intrekking van het rijbewijs voor een periode van twee jaar. 

Foto ter illustratie over hoe een laadklep extra beveiligd kan worden

Laatste blogberichten

Blog
22-07-2024
Milence-laadhub-in-Venlo_1

Duurzaamheid leidt tot samenwerking

In de transportwereld draait alles de laatste tijd om overnames en samenwerking, maar dat geldt ook voor de truckbouwers.…
Blog
20-06-2024
Girteka-01

Weekendrust in de cabine, is dat erg?

Sinds enige tijd mag de weekendrust niet langer in de cabine worden doorgebracht. In Nederland wordt daar amper op…
Blog
04-06-2024
Ranger Raptor (12)-1400

Nog geen protest tegen BPM voor bestelauto’s

Met ingang van 1 januari 2025 moet er BPM betaald worden voor nieuw geregistreerde bestelauto’s op basis van…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.