Laadklep ongeval leidt tot celstraf

Blog
31-08-2022 | Door Iep van der Meer

Iedere chauffeur die met een laadklep werkt kent de risico’s, maar in de dagelijkse praktijk wint snelheid het soms van veiligheid. Dat kan ernstige consequenties hebben, zo ondervond een chauffeur die een dodelijk ongeval veroorzaakte in Den Haag.

In 2019 overleed een fietser na een aanrijding met een openstaande laadklep van een vrachtwagen. De chauffeur stond te lossen op de Terletstraat in Den Haag, in een flauwe bocht op de rijbaan. Een 48 jarige fietser zag de klep niet, en kwam ten val waardoor hij hoofdletsel opliep. Een paar dagen later overleed hij in het ziekenhuis.

De chauffeur had volgens eigen zeggen een rode zak met uien op de klep gelegd als waarschuwing dat de klep open stond, maar dat was volgens de officier van justitie niet genoeg. De laadklep had voorzien moeten zijn van vlaggen en of lampen, en de chauffeur had pylonen moeten plaatsen achter zijn vrachtwagen. De chauffeur vertelde tijdens het verhoor niet op de hoogte te zijn van die regels. Bovendien legde hij de verantwoordelijkheid bij het slachtoffer. Die had immers kunnen zien dat de klep open stond volgens hem.

Al de tweede keer

Bijzonder is dat dezelfde chauffeur anderhalf jaar eerder een soortgelijk ongeval veroorzaakte, op bijna dezelfde locatie. De officier van justitie was met stomheid geslagen en legt de verantwoordelijkheid volledig bij de chauffeur. ,,Als beroepschauffeur heb je een verzwaarde zorgplicht voor andere weggebruikers. Het zeer onzorgvuldig handelen wordt de chauffeur dan ook verweten door de officier van justitie en hij acht de chauffeur schuldig aan het dodelijke ongeval. De strafeis liegt er dan ook niet om met zes maanden gevangenisstraf, waarvan drie voorwaardelijk. Bovendien eist de officier van justitie een intrekking van het rijbewijs voor een periode van twee jaar. 

Foto ter illustratie over hoe een laadklep extra beveiligd kan worden

Laatste blogberichten

Blog
04-06-2025
cms (2)

Duitsers en achteruitrijden

Duitse vrachtwagenchauffeurs hebben geen indrukwekkende reputatie als het gaat om achteruitrijden. 'Je rijdt achteruit als…
Blog
27-05-2025
LoadLok

Ladingzekeren en kopschotten

Ladingzekering is iets waar in Nederland maar amper op wordt toegezien. Er zijn in ons land ook maar amper regels voor, in…
Blog
11-05-2025
Poolse trucks-1400

Zwabberend Mobiliteitspakket leidt tot claims

In het Mobiliteitspakket werd geëist dat trucks elke acht weken terug moesten keren naar de standplaats.…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.