Tijdens het Urban Solutions evenement in Södertalje werd BIGtruck bijgepraat over de nieuwste oplossingen voor stedelijke distributie. En ja, daar hoort ook bouwverkeer bij, want ook dat gaat de stad in. Naast allerlei nieuwe, milieuvriendelijke alternatieven als HVO, CNG, LNG en verschillende soorten biodiesel, toonde Scania ook de nieuwe L-serie cabine. Die extra lage cabine met zijn meer dan uitstekende instap verwacht je als vuilniswagen, maar Scania ziet veel meer mogelijkheden.
In het bouwverkeer bijvoorbeeld, want hoe vaak stap je wel niet in en uit met zo’n portaalarm-auto? Of gewoon voor distributievervoer in de binnenstad, want je loopt er zo in en uit. In een stad als London rijden al Econic trucks van het merk met de ster in de grille als bouwvoertuig. Dat moet daar, want een eis in de aanbesteding voor een groot project was dat de gebruikte trucks een uitstekend zicht rondom het voertuig moesten hebben. De enige die toen aan die eis voldeed was de Econic, maar inmiddels is ook de nieuwe Scania met L-cabine besteld voor in London.
Met die eis in de aanbesteding is er nog geen sprake van wetgeving, maar daarmee is al wel een voorbeeld gesteld. Stadsbesturen in Europa zien daardoor dat zo’n eis gesteld kan worden, en dat de industrie oplossingen heeft voor het dode hoek probleem. Want hoe je het wendt of keert, vanuit zo’n extra lage cabine heb je gewoon meer zicht op wat er naast je gebeurt. Je zit in zo’n L-cabine op dezelfde ooghoogte als fietsers en voetgangers en dat is gewoon veiliger. Daarnaast zijn er de ergonomische voordelen, want het scheelt nogal als je vaak in- en uitstapt.
Toch is het ontzettend wennen, zo’n laag bij de grondse Scania. Het ziet er op zijn minst merkwaardig uit, en op social media zagen we al de nodige kritische opmerkingen voorbij komen. Wij mochten er mee rijden en het moet gezegd worden, dat valt beslist niet tegen. De cabine is ruim, en er is zelfs een keuze uit drie dakhoogtes. Het rijdt gewoon zoals iedere Scania en daar is helemaal niks mis mee. Sterker nog, als je er in zit merk je totaal niet dat je met iets bijzonders onderweg bent. Het grootste voordeel van in deze cabine zitten is dat je de buitenkant niet ziet..