Ladingzekering: De Duitsers slaan door

Blog
02-10-2018 | Door Iep van der Meer

Vroeger waren de Zweden meesters in het handhaven van strenge regels voor ladingzekering. Inmiddels hebben onze Oosterburen dat ook geleerd, en zelfs tot een ware kunst verheven. Neem nou dit transport van bomen en struiken in potten. Volgens ons keurig geladen, maar dat is de Polizei niet met ons eens..

In de buurt van Ramstein werd deze Oost Europese chauffeur aangehouden. Bij inspectie bleek dat de 20 ton aan bomen niet volgens de regels was vastgezet en daarop volgde een verbod om verder te rijden en een boete.

Mijn vraag is hoe moet dit dan wel vervoerd worden? Ik geef toe, het was beter geweest om een oplegger met aluminium schotten te gebruiken, maar verder zie ik niet hoe je dit vast moet sjorren. De schuifzeiloplegger is keurig voorzien van planken achter het zeil en volgens mij houdt die lading vooral zichzelf vast op deze manier. De chauffeur heeft voor de sier nog een paar spanbanden gelegd, maar die doen niks. Als je ze te vast sjort gaat alles kapot, en dat kan ook niet de bedoeling zijn. 

Nu ben ik geen ladingzekering specialist, maar ik was hier gewoon mee gaan rijden. Jij ook? Slaat de Duitse politie door of zie je mogelijkheden om dit beter te doen? Reageer op onze Facebook pagina! (Foto: Duitse Politie)

Meer trailer-nieuws op TrailerTotaal.nl

Laatste blogberichten

Blog
04-06-2025
cms (2)

Duitsers en achteruitrijden

Duitse vrachtwagenchauffeurs hebben geen indrukwekkende reputatie als het gaat om achteruitrijden. 'Je rijdt achteruit als…
Blog
27-05-2025
LoadLok

Ladingzekeren en kopschotten

Ladingzekering is iets waar in Nederland maar amper op wordt toegezien. Er zijn in ons land ook maar amper regels voor, in…
Blog
11-05-2025
Poolse trucks-1400

Zwabberend Mobiliteitspakket leidt tot claims

In het Mobiliteitspakket werd geëist dat trucks elke acht weken terug moesten keren naar de standplaats.…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.