Lagere tarieven door Corona? Of juist hogere?

Blog
06-04-2020 | Door Iep van der Meer

De Corona crisis zorgt voor merkwaardige bewegingen in de markt. Iedereen heeft het moeilijk en zoekt naar financiële ruimte, al gaat dat altijd ten koste van een ander. Bedrijven geven aan de betalingstermijn op te rekken tot hoogst illegale termijnen en leveranciers moeten dat kennelijk maar pikken. Tegelijkertijd geeft een bedrijf als ThyssenKrupp nu aan dat vervoerders tien procent minder als vrachtprijs mogen berekenen dan voorheen.

Geheel haaks daarop staat het bericht van de Belgische vervoerder Corneel Geerts. Dit bedrijf ziet zich genoodzaakt de transportprijs juist met tien procent te verhogen. Het mag duidelijk zijn dat Corneel Geerts voorlopig zeker niet voor ThyssenKrupp gaat rijden, maar wie doet dat nog wel?

De prijzen waren al zodanig uitgehold dat er in veel gevallen alleen nog met Roemenen, Bulgaren of Moldaviërs gewerkt kon worden om er nog iets aan over te houden. Dit heeft geleid tot bedrijven die zodanig weinig vet op de botten hadden dat ze bij het eerste zuchtje tegenwind omvielen in de Corona crisis. Toch denken dezelfde opdrachtgevers kennelijk dat de vervoerders nog verder uitgeperst kunnen worden. Wat zou het fantastisch zijn als niemand die opdrachten meer aan neemt van zo’n concern, maar helaas. Er zijn altijd vervoerders die zo’n lading als retourvracht meepakken onder het motto ‘beter dan helemaal niks’.

Afgelopen week kwamen er berichtjes op Facebook waarbij screenshots getoond werden van aangeboden ritten vanuit het VK naar België voor honderd Euro. En ja, als je leeg in Engeland staat dan betekent zo’n rit dat je zelf honderd Euro minder hoeft bij te leggen op het verlies, maar eigenlijk is dat te idioot voor woorden.

Vroeger hadden de Duitsers een systeem waarin minimum ritprijzen bij wet geregeld waren. In het kader van de vrije marktwerking is dat principe losgelaten, maar iets van een wettelijk verplichte Europese bodemprijs per kilometer zou toch een goede zaak zijn om deze excessen te voorkomen.

Laatste blogberichten

Blog
18-04-2025
Carglass sterretje

Scheurtje in je ruit? Let op in Duitsland!

De Duitse handhavers gingen altijd al behoorlijk ‘grundlich’ te werk maar ze lijken nu volledig door te slaan.…
Blog
09-04-2025
Vrachtwagenheffing BIGtruck (3)

Medio 2026: Vrachtwagenheffing

Halverwege volgend jaar gaat de Vrachtwagenheffing van start in Nederland. Menigeen twijfelt of die deadline gehaald wordt,…
Blog
03-04-2025
Parkeren vrachtwagens (960 x 640)

Zonder parkeerplaatsen geen chauffeurs

Iedere chauffeur kent de parkeerproblemen. Gelukkig begint de politiek de problemen ook te zien.
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.