Lampjes, liever teveel dan te weinig

Blog
29-11-2022 | Door Iep van der Meer

Nu de wintertijd is ingegaan is het eerder donker, maar dat lijken veel automobilisten zich niet te realiseren. Ze blijven gewoon rijden met, in het beste geval alleen die dagrijlichtjes. Daarmee heb je achter nog steeds geen licht bij de meeste modellen. Ook bij mist zie je te veel mensen zonder licht rijden. Levensgevaarlijk, maar de politie lijkt meer gefocust op trucks met een paar lampjes te veel.

Het is altijd rond deze tijd van het jaar dat de politie extra toeziet op ‘illegale en verwarrende verlichting’ zoals dat zo mooi heet. Chauffeurs houden er van om wat extra lampjes te voeren op hun trucks, en persoonlijk zie ik daar geen kwaad in. Tenminste, zolang dat geen groen of blauw licht is zoals je soms in Italië ziet. Een truck met wat extra lampjes is beter herkenbaar en daarmee veiliger voor medeweggebruikers. Dit geheel in tegenstelling tot al die automobilisten die zonder, of alleen met dagrijlampjes rijden.

Wat zou het fijn zijn als de politie daar eens wat strenger op toe zou kijken. Niet alleen de verkeersveiligheid wordt daarmee bevorderd, het zorgt er ook voor dat chauffeurs lol in hun werk houden, want zeg nou zelf. Zo’n fraai verlichte truck is toch prachtig en superveilig?

Laatste blogberichten

Blog
04-06-2025
cms (2)

Duitsers en achteruitrijden

Duitse vrachtwagenchauffeurs hebben geen indrukwekkende reputatie als het gaat om achteruitrijden. 'Je rijdt achteruit als…
Blog
27-05-2025
LoadLok

Ladingzekeren en kopschotten

Ladingzekering is iets waar in Nederland maar amper op wordt toegezien. Er zijn in ons land ook maar amper regels voor, in…
Blog
11-05-2025
Poolse trucks-1400

Zwabberend Mobiliteitspakket leidt tot claims

In het Mobiliteitspakket werd geëist dat trucks elke acht weken terug moesten keren naar de standplaats.…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.