Blog
14-04-2023 | Door Iep van der Meer

Op sociale media lezen we dat het er niet goed uit ziet voor de truckruns in ons land. De verzekering eist dat iedereen aan boord van een vrachtwagencabine een veiligheidsgordel draagt en dat is nou net wat in de meeste gevallen niet kon. Toch zullen we met dit gegeven respectvol om moeten gaan. 

Bij een truckrun rijden gehandicapte kinderen een ritje mee met een vrachtwagen. Voor velen is dat een dag waar ze een jaar lang naar uit zien. Het is dan ook prachtig om te zien hoeveel plezier dit oplevert. Het probleem is echter dat er ook een begeleider mee moet rijden, voor als er wat gebeurt met de ‘bijrijder’. Dat kan van alles zijn, van een angstaanval tot overgeven. Bovendien voelen de kinderen zich meer op hun gemak als er een bekende mee rijdt. Het lastige is dat er in een truck maar twee stoelen met gordels zitten, waardoor de begeleider op het bed moet zitten. Dat mag dus voortaan niet meer. Is dat het einde van de Truckrun in Nederland?

Het probleem vraagt om creativiteit en als we lezen wat er op sociale media hierover geschreven wordt, ontbreekt het daar niet aan. Bij de truckrun in Roosendaal mogen begeleiders alleen mee als ze een gordel om hebben, lezen we bij Omroep Brabant. Daaruit volgt dat er ook met kleinere voertuigen wordt gereden die in de cabine drie gordels hebben. Denk daarbij ook aan lestrucks, brandweerwagens of bergingsvoertuigen. Verderop in Brabant, in Vlijmen, geldt al jaren een gordelplicht. Op het bed van een slaapcabine zitten tijdens de rit is er niet bij. Ook in Vlijmen zijn er voor de meerijders die continu begeleiding nodig hebben, kleinere voertuigen van bijvoorbeeld hulpdiensten.

Een en ander wordt voornamelijk ingegeven door veiligheid en aansprakelijkheid, maar hoeft dus niet het eind van de wereld te zijn. De redactie van BIGtruck hoopt dat organisatoren even veilig als creatief met de situatie omgaan, dat er zo min mogelijk afgelast hoeft te worden en dat nog beter dan voorheen wordt gekeken in hoeverre een meerijder een begeleider nodig heeft.    

Laatste blogberichten

Blog
21-11-2024
cudza_karta_holender_drob_1

Vanaf 1 januari kijkt de inspectie 56 dagen terug

Vanaf 1 januari 2025 gaat er een wijziging van kracht bij de Europese inspectiediensten. Tot nu toe kon…
Blog
19-11-2024
Betonblokken A67-1400

Betonblokken op de parking

Toen wij vorige week onderweg waren op de A67 was Rijkswaterstaat bezig met de bermen bij een parkeerplaats. Die bermen worden…
Blog
12-11-2024
Marga Tweede Steeg

De Tweede steeg is met het laatste jaar bezig

Chauffeurscafé De Tweede Steeg was bijna honderd jaar lang een vaste pleisterplaats voor chauffeurs. Het…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.