Meer grote distributiecentra, maar minder parkeerruimte

Blog
17-02-2020 | Door Tim de Jong

Uit een rapport van een adviesbureau blijkt dat het aantal mega distributiecentra in een steeds hoger tempo doorstijgt. Er wordt gesproken over de ‘verdozing’ van ons landschap. Dit is met name in Brabant en Limburg het geval. 

Vorig jaar zijn er in ons land negentien van zulke grote distributiecentra geopend. Dit jaar worden het er nog meer, namelijk 22 stuks. In 2018 ging het nog om 18 ven zulke centra, die stuk voor stuk meer dan 40.000 vierkante meter groot zijn. Er is één oorzaak voor die groei: het kopen van goederen via internet, en dus niet bij in de winkel in de buurt. Webwinkels hebben volgens het rapport steeds meer opslagruimte nodig door een uitdijend assortiment en ze moeten steeds meer retourzendingen verwerken. Volgens het rapport komen er door al die grote opslagplaatsen 12.400 banen bij. Maar dat lijkt ons een eenzijdige kant van het verhaal: de binnensteden, ook in de provincie, raken hun winkels kwijt.

Brabant en Limburg

Verreweg de meeste van deze mega distributiecentra worden geopend in Brabant en Limburg. Wij zien dit zelf, rij maar eens vanaf de A67 bij Tradeport West richting Grubbenvorst. Je ziet het ene na het andere reusachtige dc. Er zijn waterwegen aangebracht, hoogstwaarschijnlijk als bluswater bij mogelijke calamiteiten. Maar wat je  niet ziet zijn parkeerplaatsen voor trucks. Met name in de regio Venlo is dit een probleem. Gemeenten en betrokkenen hebben er kennelijk vrede mee dat het parkeren van trucks geen probleem is voor het opslagbedrijf dat de grote distributiecentra uitbaat. Aan de oostkant van de stad is een nieuwe winkelmall gepland, waar zich nu nog chauffeurscafé de Nieuwe Keulse bevindt. We zijn benieuwd hoe dit verder gaat: weer een groot aantal nieuwe distributiecentra erbij, en minder parkeerplaatsen voor trucks. Hoe lang is dat vol te houden? Een vraag die het rapport onbeantwoord laat. 

 

Laatste blogberichten

Blog
21-11-2024
cudza_karta_holender_drob_1

Vanaf 1 januari kijkt de inspectie 56 dagen terug

Vanaf 1 januari 2025 gaat er een wijziging van kracht bij de Europese inspectiediensten. Tot nu toe kon…
Blog
19-11-2024
Betonblokken A67-1400

Betonblokken op de parking

Toen wij vorige week onderweg waren op de A67 was Rijkswaterstaat bezig met de bermen bij een parkeerplaats. Die bermen worden…
Blog
12-11-2024
Marga Tweede Steeg

De Tweede steeg is met het laatste jaar bezig

Chauffeurscafé De Tweede Steeg was bijna honderd jaar lang een vaste pleisterplaats voor chauffeurs. Het…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.