We zijn het er in Europa op alle niveaus wel over eens dat er een alternatief moet komen voor diesel. De oliereserves raken op en bovendien is CO2 reductie een belangrijke doelstelling. Elektrisch rijden is het magische toverwoord, maar hoe graag Elon Musk ons dat ook wil laten geloven, dat zit er voorlopig nog even niet in. Op kleine schaal misschien, en je moet ergens beginnen. Maar als je bijvoorbeeld vanuit een AH DC de winkels elektrisch wilt laten bevoorraden dan heb je toch een probleem. Enig idee hoe je s’avonds en s’nachts 60 vrachtwagencombinaties wilt opladen? Met de koelmotoren er bij? Dit nog even los van wat die elektrische voertuigen kosten, dan gaat echt het licht uit in een stad als Zwolle.
Nee, we hebben een overgangsbrandstof, ook wel ‘transitiebrandstof’ genaamd nodig. Daarmee kan een deel van de logistiek nu al afstappen van de fossiele brandstoffen en daarmee een bijdrage leveren aan het verlagen van de CO2 uitstoot. Dit kan bijvoorbeeld door voertuigen op gas in te zetten. Zowel CNG als LNG zijn vormen van rijden op gas, en dan bij voorkeur biogas. En nee, van dat biogas is nog niet heel veel op de markt maar je moet ergens beginnen nietwaar? Dat zag de Duitse overheid ook, en om het rijden op gas te stimuleren kondigde de Duitse regering net aan dat de Duitse Maut de komende twee jaar gratis is voor trucks op gas. Voor een dieseltruck verdubbelt het tarief zo ongeveer per 1 januari, dus een kleine tegemoetkoming kon er wel af. Grappig is trouwens dat je in Duitsland nog vrijwel nergens LNG kunt tanken. Je hoort ze giechelen in de wandelgangen in de Bondsregering in Berlijn: ‘’Dan geven we de Maut cadeau voor LNG trucks, want dat kun je toch nergens tanken’ Hoezo Duitsers hebben geen humor?
Toch moeten we blij zijn met deze Duitse move, want inmiddels zijn er drie truckmerken die een serieus alternatief aanbieden voor het zware lange afstand vervoer. Dit soort stimuleringen zorgen er vanzelf voor dat ook het aantal tankstations snel zal groeien en de grote winnaar is dan het milieu. In ons land is er ook een stimuleringsregeling, namelijk een teruggaafregeling van de LNG accijns. Van iedere 1000 kilo LNG ontvangt de eigenaar nu 125 Euro terug. Tegen alle adviezen van lobbyclubs in schrapt de Nederlandse overheid nu die steun. Uitgerekend in dezelfde week dat de Duitsers hun mautvrijstelling aankondigen per 1 januari trekt de Nederlandse overheid per diezelfde datum de steun in. Wel wordt er nagedacht over een aanschafsubsidie, en daarbij wordt een bedrag van 8.000 Euro genoemd. Dat dan weer wel. Overigens kennen verschillende Duitse regio’s ook dergelijke aanschafsubsidies.
Het blijft dus rekenen of een truck op CNG of LNG een goede keuze is. Van Europa hoeven we voorlopig niks te verwachten waar het gaat om een collectieve stimulering, maar die verdeeldheid zorgt ook voor kansen. Want stel dat die Nederlandse aanschafsubsidie doorgaat, en je hebt de kans om lekker goedkoop in België LNG te tanken voordat je Mautvrij Duitsland in rijdt. Dan heb je toch een mooie opsomming van voordelen te pakken, het moet alleen passen in jouw specifieke planning.
Kortom, wordt vervolgd!