In München pleit de SPD voor een verbod op het rechts afslaan voor vrachtwagens. Dat wil zeggen, voor vrachtwagens zonder een zogenaamde ‘abbiegeassistent’. Dat is een elektronisch gerief wat de dode hoek bewaakt met radar. Als er zich een voetganger of fietser ophoudt in de dode hoek dan krijgt de chauffeur daar een akoestisch en lichtsignaal voor. Mét zo’n systeem zou je dan dus wel rechtsaf mogen slaan in München. Dat lijkt ons wat lastig qua handhaving maar zo’n systeem is zo gek nog niet.
Het aanrijden van zwakke verkeersdeelnemers in de gevreesde dode hoek blijft een terugkerend probleem wat jaarlijks een aantal levens kost. Dat zijn enorme drama’s voor alle betrokkenen, niet in de laatste plaats voor de chauffeur zelf. Meerdere merken leveren inmiddels een systeem wat personen detecteert in de dode hoek maar dan wel tegen een forse meerprijs.
Zodra er iets gedetecteerd wordt als je de richtingaanwijzer aan hebt dan klinkt er een signaal en gaat er een lampje branden in de rechter A-stijl. Mercedes-Benz gaat nog een stap verder want de Actros gaat spontaan in de remmen zodra er iets opduikt in de dode hoek. Toch is het juist bij dat merk dat dit systeem ook meteen verplicht zou moeten worden gesteld. Doordat Mercedes nu met camera’s werkt geldt het aloude principe van ‘’zie je mij dan zie ik jou’’ namelijk niet meer.
Jarenlang is aan schoolkinderen geleerd dat ze oogcontact met de chauffeur moeten maken, en dan even de duim op steken. Op die manier weet je dat de chauffeur je gezien heeft. Met een camera systeem werkt dat niet, want dat kan maar in één richting kijken. Een verplichte invoering van de ‘abbiegeassistent’ bij de toepassing van de zogenaamde Mirrorcam zou dan ook een goed idee zijn, zeker voor trucks die regelmatig in de binnenstad rijden.