Nederlandse inspectie onder de maat

Blog
11-07-2022 | Door Iep van der Meer

Het ILT, de Inspectie Leefomgeving en Transport, beter bekend als de Verkeersinspectie, heeft een bericht uitgestuurd over een succesvolle controle in samenwerking met de Benelux landen België en Luxemburg. Bij meer dan de helft van de gecontroleerde voertuigen was sprake van een overtreding.

Tijdens de inspectie werden vrachtwagens gericht gecontroleerd op het gebruik van de tachograaf, de naleving van rij- en rusttijden en technische zaken, waaronder ladingzekering. In totaal werden er 80 voertuigen gecontroleerd. Als we dan kijken hoeveel dat er per land waren dan wordt pijnlijk duidelijk hoe gering de inzet van de Nederlandse inspectie was. In Nederland werden namelijk maar 12 voertuigen gecontroleerd. In het veel kleinere land België werden er 26 trucks aangehouden en in Luxemburg, weinig groter dan een gemiddelde stad, waren dat er 42!

Buitenlanders vrij spel

In totaal werden er 69 overtredingen vastgesteld, 29 in België, 27 in Luxemburg en 13 in Nederland. Over de nationaliteit van de overtreders wordt niet gesproken in het bericht. De tendens in Nederland is dat de inspectie steeds vaker achteraf en digitaal controles uitvoert bij transportbedrijven. Onderweg wordt er maar nauwelijks gecontroleerd en het beeld daarbij is dat de vele buitenlanders in ons land vrij spel hebben. Zo wordt er bijvoorbeeld niet gehandhaafd op cabotage en het doorbrengen van de weekendrust in de cabine. Overigens fotografeerden we vorige week aan de A1 een controle waarbij wel degelijk buitenlandse trucks aan de kant werden gezet.

Laatste blogberichten

Blog
22-07-2024
Milence-laadhub-in-Venlo_1

Duurzaamheid leidt tot samenwerking

In de transportwereld draait alles de laatste tijd om overnames en samenwerking, maar dat geldt ook voor de truckbouwers.…
Blog
20-06-2024
Girteka-01

Weekendrust in de cabine, is dat erg?

Sinds enige tijd mag de weekendrust niet langer in de cabine worden doorgebracht. In Nederland wordt daar amper op…
Blog
04-06-2024
Ranger Raptor (12)-1400

Nog geen protest tegen BPM voor bestelauto’s

Met ingang van 1 januari 2025 moet er BPM betaald worden voor nieuw geregistreerde bestelauto’s op basis van…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.