Tijdens de inspectie werden vrachtwagens gericht gecontroleerd op het gebruik van de tachograaf, de naleving van rij- en rusttijden en technische zaken, waaronder ladingzekering. In totaal werden er 80 voertuigen gecontroleerd. Als we dan kijken hoeveel dat er per land waren dan wordt pijnlijk duidelijk hoe gering de inzet van de Nederlandse inspectie was. In Nederland werden namelijk maar 12 voertuigen gecontroleerd. In het veel kleinere land België werden er 26 trucks aangehouden en in Luxemburg, weinig groter dan een gemiddelde stad, waren dat er 42!
Buitenlanders vrij spel
In totaal werden er 69 overtredingen vastgesteld, 29 in België, 27 in Luxemburg en 13 in Nederland. Over de nationaliteit van de overtreders wordt niet gesproken in het bericht. De tendens in Nederland is dat de inspectie steeds vaker achteraf en digitaal controles uitvoert bij transportbedrijven. Onderweg wordt er maar nauwelijks gecontroleerd en het beeld daarbij is dat de vele buitenlanders in ons land vrij spel hebben. Zo wordt er bijvoorbeeld niet gehandhaafd op cabotage en het doorbrengen van de weekendrust in de cabine. Overigens fotografeerden we vorige week aan de A1 een controle waarbij wel degelijk buitenlandse trucks aan de kant werden gezet.