Nieuwe Poolse legertrucks halen slechts Euro 3

Blog
19-12-2018 | Door Tim de Jong

Niet alleen bij ons, ook in Polen vernieuwt de krijgsmacht zijn vrachtwagens. Het gaat wel heel anders dan bij ons. Het Poolse leger heeft 473 Jelcz trucks besteld met een optie op nog eens 415. Ze hebben zes ton laadvermogen, een GVW van 15,6 ton, geïmporteerde techniek en ze voldoen aan Euro 3 (?).

Heel anders dus dan bij ons: de Scania Gryphus waar we het gisteren over hadden haalt Euro 6c en heeft een Opticruise automaat. Uiteraard komt ook de motor van Scania zelf. Zo niet bij de Jelcz: die heeft een motor waarvan het basisontwerp van Daimler afkomstig is. MTU Friedrichshafen ging erop verder en koppelde er een handgeschakelde negenbak aan van ZF. De motorenbouwer is eigendom van Rolls-Royce plc. Die kennen we van turbines en vliegtuigmotoren. Dus vraag je je af waarom de Polen bij moderne bedrijven een aandrijflijn uit 1996 bestellen. Ook in Polen rijden zoveel Euro 6 trucks rond, dat de zwavel wel uit de dieselolie moet zijn, en dat was juist een argument in andere, lees armere landen, om nog maar even vast te houden aan een minder strenge norm. Nu is zelfs China om.

Het motorblok is een 7,2 liter zescilinder en levert een niet onaardige 326 pk en 1300 Nm koppel. Wat ze bij Jelcz wel hebben zijn gepantserde cabines en deze truck is eveneens permanent vierwiel aangedreven. Het Poolse leger heeft al zo'n 1200 Jelcz trucks rond rijden. 

Tijdens een rit naar Polen drie jaar geleden zagen we nog nieuwe zwaar transporttrekkers van Iveco, het ging om 500 pk sterke Stralis trekkers, keurig in Poolse legerkleuren.  

Laatste blogberichten

Blog
04-06-2025
cms (2)

Duitsers en achteruitrijden

Duitse vrachtwagenchauffeurs hebben geen indrukwekkende reputatie als het gaat om achteruitrijden. 'Je rijdt achteruit als…
Blog
27-05-2025
LoadLok

Ladingzekeren en kopschotten

Ladingzekering is iets waar in Nederland maar amper op wordt toegezien. Er zijn in ons land ook maar amper regels voor, in…
Blog
11-05-2025
Poolse trucks-1400

Zwabberend Mobiliteitspakket leidt tot claims

In het Mobiliteitspakket werd geëist dat trucks elke acht weken terug moesten keren naar de standplaats.…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.