De gigantische prijsverhoging van bestelwagens zorgt voor een enorme kostenstijging voor het MKB, wat terug zal moeten komen uit de uurtarieven en voorrijkosten. Linksom of rechtsom moet deze kostenverhoging namelijk terug verdiend worden, maar tot nu toe hebben we geen protestmars gezien met 30 over de snelweg, op naar Den Haag. Ook een organisatie als EvoFenedex lijkt zijn leden niet te mobiliseren. Eigenlijk is dat vreemd, dat doen de boeren wel anders!
Oorspronkelijk was het streven van de regering om de BPM, een typisch Nederlands verschijnsel, helemaal af te schaffen. De gemiste inkomsten voor de staatskas zouden dan uit een kilometerheffing moeten komen. Daarmee zou in ieder geval de prijs van auto’s wat meer in lijn zijn met die in de ons omringende landen. In plaats daarvan wordt de BPM nu uitgebreid door die ook voor bestelauto’s te laten gelden.
Voor bestelauto’s geldt op dit moment wel degelijk al een BPM, maar dat hoeven ondernemers niet te betalen. Dat gaat dus veranderen vanaf 1 januari. Het gaat daarbij om ‘Grijs Kenteken’ voertuigen die op naam staan van ondernemers. Voor die bestelauto’s gelden ook speciale inrichtingseisen. Zo mag er vaak geen achterbank in en moeten ramen geblindeerd worden. Gek genoeg hoor ik nergens iets over dat die eisen straks komen te vervallen. Dat betekent dus dat je voor een grijs kenteken auto wel de prijs inclusief BPM mag aftikken, maar dat je nog steeds rond rijdt zonder achterbank en met geblindeerde ramen.
De nieuwe BPM regels zorgen nu al voor een enorme stormloop op nieuwe bestelwagens, en menige dealer is zelfs al uitverkocht voor dit jaar. Bedrijven vervangen dit jaar voortijdig soms het complete wagenpark om de extra belastingheffing voor te zijn. Dat klinkt mooi, maar die zelfde dealers zullen volgend jaar waarschijnlijk geen bestelauto meer verkopen door de enorme prijsstijging.
Verwacht wordt dat de import van jong gebruikte buitenlandse bestelwagens uit het buitenland volgend jaar sterk zal toenemen, want de Nederlandse jong gebruikte bestellers zullen naar verwachting fors in waarde stijgen. Alles wat nog dit jaar geregistreerd wordt is immers nog BPM vrij, of dat nou een Nederlandse of een buitenlandse bestelauto is.
De nieuwe wetgeving over de BPM voor bestelauto’s is nog niet bekrachtigd, maar dat gaat wel binnenkort gebeuren. Er is dus nog een kans om er tegen te protesteren volgens mij.