Nog geen protest tegen BPM voor bestelauto’s

Blog
04-06-2024 | Door Iep van der Meer

Met ingang van 1 januari 2025 moet er BPM betaald worden voor nieuw geregistreerde bestelauto’s op basis van de CO2 uitstoot. Dat betekent een enorme prijsverhoging tot wel 45%, wat zomaar neer komt op 20.000 Euro per busje! Vreemd genoeg rukken de stukadoors, loodgieters, schilders en andere gebruikers van bestelauto’s niet massaal op naar Den Haag om te protesteren op het Malieveld.

De gigantische prijsverhoging van bestelwagens zorgt voor een enorme kostenstijging voor het MKB, wat terug zal moeten komen uit de uurtarieven en voorrijkosten. Linksom of rechtsom moet deze kostenverhoging namelijk terug verdiend worden, maar tot nu toe hebben we geen protestmars gezien met 30 over de snelweg, op naar Den Haag. Ook een organisatie als EvoFenedex lijkt zijn leden niet te mobiliseren. Eigenlijk is dat vreemd, dat doen de boeren wel anders!

Oorspronkelijk was het streven van de regering om de BPM, een typisch Nederlands verschijnsel, helemaal af te schaffen. De gemiste inkomsten voor de staatskas zouden dan uit een kilometerheffing moeten komen. Daarmee zou in ieder geval de prijs van auto’s wat meer in lijn zijn met die in de ons omringende landen. In plaats daarvan wordt de BPM nu uitgebreid door die ook voor bestelauto’s te laten gelden.

Voor bestelauto’s geldt op dit moment wel degelijk al een BPM, maar dat hoeven ondernemers niet te betalen. Dat gaat dus veranderen vanaf 1 januari. Het gaat daarbij om ‘Grijs Kenteken’ voertuigen die op naam staan van ondernemers. Voor die bestelauto’s gelden ook speciale inrichtingseisen. Zo mag er vaak geen achterbank in en moeten ramen geblindeerd worden. Gek genoeg hoor ik nergens iets over dat die eisen straks komen te vervallen. Dat betekent dus dat je voor een grijs kenteken auto wel de prijs inclusief BPM mag aftikken, maar dat je nog steeds rond rijdt zonder achterbank en met geblindeerde ramen.

De nieuwe BPM regels zorgen nu al voor een enorme stormloop op nieuwe bestelwagens, en menige dealer is zelfs al uitverkocht voor dit jaar. Bedrijven vervangen dit jaar voortijdig soms het complete wagenpark om de extra belastingheffing voor te zijn. Dat klinkt mooi, maar die zelfde dealers zullen volgend jaar waarschijnlijk geen bestelauto meer verkopen door de enorme prijsstijging.   

Verwacht wordt dat de import van jong gebruikte buitenlandse bestelwagens uit het buitenland volgend jaar sterk zal toenemen, want de Nederlandse jong gebruikte bestellers zullen naar verwachting fors in waarde stijgen. Alles wat nog dit jaar geregistreerd wordt is immers nog BPM vrij, of dat nou een Nederlandse of een buitenlandse bestelauto is.

De nieuwe wetgeving over de BPM voor bestelauto’s is nog niet bekrachtigd, maar dat gaat wel binnenkort gebeuren. Er is dus nog een kans om er tegen te protesteren volgens mij.

Laatste blogberichten

Blog
22-07-2024
Milence-laadhub-in-Venlo_1

Duurzaamheid leidt tot samenwerking

In de transportwereld draait alles de laatste tijd om overnames en samenwerking, maar dat geldt ook voor de truckbouwers.…
Blog
20-06-2024
Girteka-01

Weekendrust in de cabine, is dat erg?

Sinds enige tijd mag de weekendrust niet langer in de cabine worden doorgebracht. In Nederland wordt daar amper op…
Blog
23-05-2024
MercVolvo (960 x 640)

Bijzondere samenwerkingen om te overleven

De snelle ontwikkelingen dwingen vrachtwagenfabrikanten om bijzondere samenwerkingen aan te gaan
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.