Blog
06-01-2016 | Door Iep van der Meer

Het aantal faillisementen in de detailhandel stijgt hard nu niet alleen V&D en MacIntosh met schoenenwinkels als Dolcis, Invito, Manfield omvallen. Eerder ging ook een keten als Halfords al failliet.

Hoezeer dit soort bedrijven dat voor een deel ook aan zich zelf te danken hebben, ze worden nu om zeep geholpen door een oneerlijke concurrent. De online warenhuizen zijn namelijk zodanig bereikbaar en goedkoop dat er niets in de detailhandel tegenop gewassen is.

Oneerlijk? Ja, dat is het wel degelijk. Een winkelier heeft namelijk allerlei belemmeringen en lasten. Het is niet alleen het dure pand, maar ook de daarbij behorende belastingen. Wat dacht je bijvoorbeeld van 'precario rechten' voor een reclamebord wat op straat staat? Als online shop heb je daar geen last van, net als geen WOZ en andere heffingen. 

Stel je voor dat klanten in jouw winkel schoenen passen die ze vervolgens met hun mobieltje zonder blikken of blozen bestellen bij Zalando en consorten.. Het is van een ongekende lompheid, maar zo gaat dat dus vandaag de dag.

Wat ook helpt is dat die online jongens vervolgens voor een appel en een half ei hun spullen bij je thuis bezorgd krijgen door een Post.NL organisatie die kennelijk met toestemming van de belastingdienst ZZP chauffeurs uitknijpt alsof het sinaasappels zijn. Het zure is dat bedrijven als Zalando bereid zijn om miljoenen in de markt te pompen zonder ook nog maar één cent terug te verdienen. Tegen de tijd dat alle winkels omgevallen zijn komt de winst straks met bakken tegelijk naar binnen is de verwachting.

Nu wil de PVDA dat de regering steun geeft aan bedrijven als V&D om ze te helpen overleven. Volgens mij moet je dat helemaal niet willen. Wat veel beter werkt is een milieuheffing op online shopping. Leg op iedere zending maar rustig vijf Euro aan heffing, dan trekt het wel bij. Dat zou nog terecht zijn ook, want in plaats van een winkel vol te rijden met één enkele, fluisterstille Euro-6 truck worden nu woonwijken geterroriseerd door tientallen busjes die bij iedereen een doosje komen brengen. Dat effect van het door onze overheid gepromote E-Commerce was nooit voorzien en is volstrekt ongewenst.

Laatste blogberichten

Blog
04-02-2025
Global-Transporte-01

Slavernij bestaat nog steeds

Alle excuses voor het slavernijverleden door onze overheid en zelfs de koning ten spijt: Slavernij bestaat helaas nog steeds…
Blog
27-01-2025
1920_1.headerbeeld

Uitval veiligheidsystemen door tachomanipulatie

De manipulatie van tachografen is zo oud als de tachograaf zelf, maar met de nieuwste generatie trucks…
Blog
21-01-2025
MAN met illegale tuning

MAN met te weinig uitzicht beboet door Politie Ulm

MAN met te weinig uitzicht beboet door Politie Ulm
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.