Ophef over hard rijdende LZV

Blog
05-10-2022 | Door Iep van der Meer

Op social media is veel ophef over een filmpje op VKmag waarin een chauffeur die zelf dik honderd rijdt stevig wordt ingehaald door een LZV combinatie. De filmende chauffeur vindt het geweldig, maar of hij zijn collega een dienst bewijst met het filmpje is de vraag.

Zo hard rijden is gewoon niet heel handig vandaag de dag, nu iedereen alles filmt. Zeker niet als je met de ‘Mooiste Truck van Nederland’ rijdt. Zo’n truck is nogal opvallend en in plaats van een beetje in de luwte te blijven en een voorbeeld te zijn voor zijn beroepsgroep kiest deze chauffeur er voor om even stevig gas te geven. Daarmee haalt hij heel veel negatieve aandacht, want hij rijdt niet alleen veel te hard, met een LZV mag je helemaal niet inhalen in Nederland! Kortom, gewoon geen slimme actie en geen reclame voor het vak.

En nee, zelf ben ik ook alles behalve altijd braaf geweest. In de tijd dat ik zelf nog reed, dat was in de jaren 80 reden we vooral in de nachtelijke uurtjes vrijwel standaard tegen de honderd. Op de lange stukken in Duitsland tikte de teller soms de 110 aan, want begrenzers zaten er nog niet op. En nee, dat mocht toen ook niet, maar er was geen hond die dat vast kon leggen of op social media kon posten. Bovendien was het in die tijd ook nog minder druk op de snelwegen, maar daar staat tegenover dat de remmen toen absoluut niet de kwaliteit hadden die we nu kennen.

En natuurlijk is het kicken als je een truck hebt die dit kan, maar vergeet niet dat de inspectie en de politie alles mee kijken. Dit soort snelheden haal je alleen als je de begrenzer manipuleert, de boete die daar op staat is niet mals. Kortom, gebruik je verstand en breng jezelf en je collega’s niet in de problemen of in opspraak. Laat dat maar aan de Oostblokkers over, die hebben daar een natuurlijk talent voor.

Laatste blogberichten

Blog
03-04-2024
24dt056-004-1400

Langere cabines nog niet voor iedereen

Nieuwe wetgeving in Europa maakt langere, ruimere cabines mogelijk, zonder dat je te lang wordt met een 13,60 meter…
Blog
14-03-2024
19252-Ford_F-Max_Bigtruck1

Ford Trucks ontwikkelt cabine met Iveco

Otosan, de Turkse producent van Ford Trucks in Europa gaat een samenwerking aan met het Italiaanse Iveco voor de…
Blog
07-03-2024
Pegaso concrete mixer

De charme van een wrak

Auto’s en trucks hebben mijn warme belangstelling. Dat heeft niet alleen te maken met het voertuig zelf, maar ook zijn inzet en…