Optimaliseren dieselmotoren niet zonder risico

Blog
20-07-2020 | Door Iep van der Meer

In BIGtruck hebben we een mooi verhaal over het optimaliseren van dieselmotoren die vermogen tekort lijken te komen. En ja, er is veel vermogen te winnen en brandstof te besparen door optimalisatie, maar pas op!

Moderne dieselmotoren worden zodanig afgeregeld dat ze aan de strenge emissie eisen voldoen die van overheidswege zijn opgelegd. Dat resulteert helaas vaak in een wat futloze motor die je niet de power lijkt te geven die je zou verwachten. Volgas geven met zo’n moderne, afgeknepen diesel leidt dan ook niet tot instant power zoals je zou verwachten. Het voelt vaak een beetje alsof de motor wel power wil, maar niet mag leveren, waarna er heel rustig vermogen wordt opgebouwd. Ik denk wat dat betreft met weemoed terug aan de oude Cummins motoren zoals die in de Britse ERF en Foden trucks stonden. Een trap op het gaspedaal betekende ook een schop in je rug, zo gretig reageerde die motor. Dat ging dan wel gepaard met een flinke rookwolk, dat dan weer wel..

Precies die uitstoot is de reden dat moderne trucks soms wat traag van hun plek komen. Alles is emissie gestuurd en dat is niet voor niks het geval. Truckfabrikanten moeten zeven jaar lang de uitstootwaarden garanderen en om die reden vinden ze het dan ook niet leuk als anderen aan de motoren gaan sleutelen of tunen. Het is niet voor niks dat alle garantie vervalt als er gesignaleerd wordt dat er aan de motor gewerkt is door derden. Bij een wat oudere truck maakt dat niet uit zul je zeggen, want dan is de garantie er toch al af. Toch kan dat alsnog enorme gevolgen hebben.

Voor de leek lijkt het logisch, minder brandstof verbruik betekent automatisch een lagere uitstoot, maar helaas is dat niet het geval. Een moderne dieselmotor is een complexe machine waarbij het heel nauw steekt om aan de emissie eisen te voldoen. Daarbij komt dat het zomaar opvoeren van de inspuitdruk of de turbodruk ook technisch tot nadelige gevolgen kan leiden. Het belangrijkste is echter dat de emissies na zo’n optimalisatie- of chiptuning behandeling niet meer gegarandeerd zijn.

De kans is niet heel groot maar de politie kan je wel degelijk aan de kant zetten en de emissies laten testen. Daar moeten de truckdealers aan meewerken als dat door de overheid gevraagd wordt, en dat gebeurt soms ook. Als dan blijkt dat je truck niet voldoet aan de Euro norm die op je kenteken staat dan kan dat enorme gevolgen hebben. In Duitsland bijvoorbeeld kun je dan naast een boete een naheffing krijgen van de onterechte Maut korting, terwijl je in Nederland beboet kunt worden vanwege een economisch delict. Kortom, het blijft enorm opletten!  

Laatste blogberichten

Blog
22-11-2024
Sneeuw Frankrijk

Frankrijk: Boete na stilgezet te zijn door sneeuw

De eerste sneeuw heeft behoorlijk huisgehouden in Europa. Niet alleen in ons land maar bijvoorbeeld ook…
Blog
21-11-2024
cudza_karta_holender_drob_1

Vanaf 1 januari kijkt de inspectie 56 dagen terug

Vanaf 1 januari 2025 gaat er een wijziging van kracht bij de Europese inspectiediensten. Tot nu toe kon…
Blog
19-11-2024
Betonblokken A67-1400

Betonblokken op de parking

Toen wij vorige week onderweg waren op de A67 was Rijkswaterstaat bezig met de bermen bij een parkeerplaats. Die bermen worden…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.