Overal 80 rijden om brandstof te besparen

Blog
14-04-2022 | Door Tim de Jong

In Europa heb je een verkeersveiligheidsraad (ETSC) die nu de brandstofprijzen hoog zijn, aanraadt om overal in Europa wat langzamer te rijden. Dat scheelt heel veel olie, zeggen ze, en vermindert daarmee de afhankelijk van energie uit Rusland.

Wanneer alle trucks in Europa 80 gaan rijden en personenwagens 100, dan gaat vele miljoenen liters olie en uitstoot schelen, zegt ETSC. Wanneer de snelheid met 10 km/h daalt, dan scheelt dat 290.000 vaten olie à 159 liter per dag en nog eens 140.000 vaten per dag wanneer de trucks dit ook gaan doen.  “Daardoor raken we minder afhankelijk van brandstofimporten uit Rusland. Rijdt een auto 120 in plaats van honderd, dan scheelt dat 20 procent brandstof, zonder dat dat veel extra tijd kost.”

Oliecrisis  1973

De ETSC beroept zich op de oliecrisis van 1973, toen de autoloze zondag in Nederland werd ingevoerd en er ook voor de hand liggende maatregelen werden genomen om grootschalig de olie-consumptie te verminderen. “Daarbij neemt de uitstoot ook flink af en zijn er grote voordelen in alle opzichten.” Verder schrijft de ETSC dat er in Zweden door zulke maatregelen zo’n 150 verkeersdoden minder zijn gevallen en dat er 700.000 ton CO2-uitstoot per jaar werd vermeden.

In steden zou een snelheidslimiet van 30 km/h moeten gaan gelden, zeker in gebieden waar auto’s, fietsers en voetgangers met elkaar te maken krijgen. 

Een punt

De ETSC heeft een punt. Jaren geleden deed ik al eens een vergelijk. Vanuit Nederland naar Marseille. De ene truck vol op het orgel en de andere zo netjes mogelijk rijdend. Het verschil in reistijd was twintig minuten. Wat we precies getankt hebben toen weet ik niet meer, maar met gelijke opbouwen (volumecombi’s) mag duidelijk zijn dat de rekening voor doortrappen flink hoger moet hebben gelegen. Aangezien de meeste ritten in Nederland niet verder gaan dan 300 kilometer, is de winst van harder rijden dan nodig, helemaal te verwaarlozen. Alleen de pomphouder wordt er blij van.

Laatste blogberichten

Blog
04-06-2025
cms (2)

Duitsers en achteruitrijden

Duitse vrachtwagenchauffeurs hebben geen indrukwekkende reputatie als het gaat om achteruitrijden. 'Je rijdt achteruit als…
Blog
27-05-2025
LoadLok

Ladingzekeren en kopschotten

Ladingzekering is iets waar in Nederland maar amper op wordt toegezien. Er zijn in ons land ook maar amper regels voor, in…
Blog
11-05-2025
Poolse trucks-1400

Zwabberend Mobiliteitspakket leidt tot claims

In het Mobiliteitspakket werd geëist dat trucks elke acht weken terug moesten keren naar de standplaats.…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.