Er is veel te doen over platooning. Zo veel, dat ik me eigenlijk niet kan heugen dat we ooit eerder zo veel eensgezindheid tussen overheid en industrie hebben gezien. TLN roept bedrijven op zich te melden als ze mee willen doen.
Zes van de zeven truckmerken laten een peloton elektronisch gekoppelde trucks van af hun thuisbasis elders in Europa naar de Rotterdamse Maasvlakte rijden. Dit gebeurt een week na Pasen. Inmiddels komt de redactie van BIGtruck Online Magazine ter ore dat er daarna nog tal van evenementen en activiteiten plaats vinden om platooning onder de aandacht te brengen.
De truckindustrie werpt zich op als een enthousiast ambassadeur van platooning. Inmiddels doet TLN een oproep namens de overheid. er worden bedrijven gezocht die mee willen doen aan praktisch testwerk. Dit, omdat zowel Nederland als tal van andere landen platooning toegestaan willen hebben op hun wegen.
De reden is eenvoudig. Wanneer trucks kort achter elkaar rijden verbruiken ze minder brandstof, maar nemen ze ook minder ruimte op de weg in. Dat gaat schelen in files, want de groei van het goederenvervoer is evident. Maar het wegennet groeit niet (zo snel) mee. Bovendien wordt de weg veiliger, want een peloton trucks dat elektronisch is gekoppeld, remt eerder dan een chauffeur die de touwtjes zelf in handen heeft.
Er zijn nog genoeg problemen te overwinnen, maar zelden hebben we gezien dat nieuwe techniek zo breed en enthousiast omarmd wordt, door partijen die elkaar vroeger om het minste of geringste in de haren zaten.