Politie bekeurt op half dichte gordijnen

Blog
05-03-2021 | Door Tim de Jong

Afgelopen woensdag voerde de politie een verkeerscontrole uit in het Brabantse Terheijden. Daarbij de bekende voorvalletjes zoals te hoge lading, een verlopen APK, een ontbrekende buitenspiegel.

Erger was de constatering, tot drie keer toe, van een gescheurd chassis, waarvan er eentje bij een waarschijnlijk niet geregistreerde oplegger. Een chauffeur hield tijdens het rijden een mobiele telefoon vast, terwijl een andere het inhaalverbod negeerde.

Maar wat opviel is dat ook een chauffeur werd bekeurd vanwege gordijnen die het zicht door de zijruit deels belemmerden. Dit is een ‘vergrijp’ dat je wel heel eenvoudig kunt voorkomen. Op de een of andere manier zien we wel eens vaker dat een chauffeur zijn gordijnen dusdanig laat hangen, dat het zich verminderd wordt. “Geeft niet, want je moet toch vooruit?’, zul je zeggen. Tuurlijk, maar of het handig is om het risico te lopen?

Op de foto een wel heel stoere Scania van een Zweedse collega. Natuurlijk is de kleurstelling mooi, maar het is een kunst om zoveel zicht te beperken als hier: een grote zonneklep, dan het onderste deel van de voorruit afdekken en de ruit rondom in de gordijntjes. Vervolgens zijn ook de windkapjes voor de zijruiten in kleur gespoten en om het af te maken werd er een enorme sticker op de voorruit geplakt. 

Ook in Zweden lopen wegen door steden en dorpen, en is er sprake van overig verkeer. In dit geval kun je dit alleen zien wanneer je een aantal prijzige camerasystemen installeert.

Laatste blogberichten

Blog
04-06-2025
cms (2)

Duitsers en achteruitrijden

Duitse vrachtwagenchauffeurs hebben geen indrukwekkende reputatie als het gaat om achteruitrijden. 'Je rijdt achteruit als…
Blog
27-05-2025
LoadLok

Ladingzekeren en kopschotten

Ladingzekering is iets waar in Nederland maar amper op wordt toegezien. Er zijn in ons land ook maar amper regels voor, in…
Blog
11-05-2025
Poolse trucks-1400

Zwabberend Mobiliteitspakket leidt tot claims

In het Mobiliteitspakket werd geëist dat trucks elke acht weken terug moesten keren naar de standplaats.…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.