Deze kartelkwestie speelt al langer en leidde ertoe dat de meeste truckfabrikanten hoge boetes moesten betalen aan de Europese mededingingsautoriteit. Dat liep in de honderden miljoenen. Op die manier wil de EU transportbedrijven beschermen tegen samenzwerende truckfabrikanten. Nadat dit achter de rug was, sommeerden advocatenbureaus en stichtingen transportbedrijven om een claim bij hun truckfabrikant(en) in te dienen. Daaruit volgde weer dat de meeste rechters, met name in Duitsland, de claims niet ontvankelijk verklaarden, omdat de vertegenwoordigende partij geen gedupeerde was. Dat betekende dat transportbedrijven zelf zaken moesten aanspannen.
Bonnetjes
Daarbij is natuurlijk bewijsmateriaal nodig. Dus moeten transportbedrijven goed in de boeken duiken over de periode 1997-2011, toen dit kartelverhaal speelde. Blijkbaar is dit de Portugese fruitvervoerder Transfrugal goed gelukt. Op hun website en Facebook-pagina is goed te zien dat ze met meerdere merken rijden. Maar vooralsnog heeft het DAF via de rechter tot een ‘terugbetaling’ weten te dwingen van 13.000 euro.
Precedent
In hoeverre dit een precedent is voor andere bedrijven die zeker weten door het kartel gedupeerd te zijn, moet de toekomst uitwijzen. Maar wie de bonnetjes nog heeft en wie een goede jurist heeft, maakt kennelijk kans op een vergoeding.