Rekeningrijden vereenvoudigt ons werk

Blog
29-01-2019 | Door Tim de Jong

In de media valt te lezen dat een groeiend aantal Nederlanders zich voor rekeningrijden uitspreekt. De tegenstanders zijn de traditioneel auto-gezinde partijen, die liever een statische wegenbelasting zien voor iedereen, waar de minderheid die bovengemiddeld veel rijdt, door de meerderheid wordt gesponsord van wie de auto vaker stil staat. Dat daar een einde aan zou moeten komen, wordt voor steeds meer mensen duidelijk.

Nederlanders rijden gemiddeld zo'n 16.000 kilometer per jaar met een auto. Heel veel mensen zitten hier nog onder en daarom schieten de bedrijven die doen in autodelen als paddenstoelen uit de grond, voornamelijk in de Randstad. Degenen die veel meer rijden, staan lang niet allemaal  in de spits in de file. Zij rijden vaak gewoon overdag. De meests spitsrijders gaan van en naar hun werk en die afstand is vaak niet heel groot.  Er rijden echter ook veel mensen in de spits die daar geen echte directe noodzaak toe hebben, denk aan ouderen en ook gewoon toeristen, dagjesmensen. Wanneer we een tiende of wellicht een vijfde van het verkeer uit de spits weten te halen, zouden er geen files meer zijn.

Bewustwording

Waar het om gaat is dat belastingen als rekeningrijden een effect moeten hebben van bewustwording. Niet alleen bij autobezitters, maar ook bij werkgevers. Bij de trucks gaat dat niet op, die moeten rijden, anders blijft de supermarkt leeg en valt het bouwproject stil. In dit opzicht is de voorgenomen truckheffing ook onrechtvaardig. Wanneer die bewustwording bij automobilisten leidt tot lagere lasten, dan zullen de files afnemen. Een mooi effect daarvan is dat vrachtwagens 's avonds eerder terug zijn. We spreken veel vervoerders bij BIGtruck. De huidige manier voor vervoerders om files te omzeilen is vroeger beginnen en dan maar hopen dat het 's avonds meezit. Wanneer we gaan rekeningrijden bereiken we efficiënter verkeer, zo is al lang geleden onderzocht. Het is geen automobilistje pesten. Het laten aangroeien van files door oneerlijke verdeling van lasten, dàt is automobilistje pesten. De chauffeur mag vanuit zijn cabine toekijken en aansluiten. Door rekeningrijden in te voeren, zal het fileleed voor chauffeurs verzachten.

Laatste blogberichten

Blog
22-11-2024
Sneeuw Frankrijk

Frankrijk: Boete na stilgezet te zijn door sneeuw

De eerste sneeuw heeft behoorlijk huisgehouden in Europa. Niet alleen in ons land maar bijvoorbeeld ook…
Blog
21-11-2024
cudza_karta_holender_drob_1

Vanaf 1 januari kijkt de inspectie 56 dagen terug

Vanaf 1 januari 2025 gaat er een wijziging van kracht bij de Europese inspectiediensten. Tot nu toe kon…
Blog
19-11-2024
Betonblokken A67-1400

Betonblokken op de parking

Toen wij vorige week onderweg waren op de A67 was Rijkswaterstaat bezig met de bermen bij een parkeerplaats. Die bermen worden…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.