Rijkswaterstaat: Parkings niet om te slapen

Blog
09-10-2024 | Door Iep van der Meer

Er is veel te doen over parkeerplaatsen voor trucks. Daar zijn er te weinig van in grote delen van het land waardoor chauffeurs uitwijken naar plekken waar ze eigenlijk niet mogen staan. Volgens Rijkwaterstaat zijn de openbare parkings langs snelwegen echter helemaal niet bedoeld om een nacht of een weekend door te brengen. Daarvoor zijn volgens deze organisatie beveiligde, particuliere parkeerplaatsen.

Dagelijks staan de parkeerplaatsen langs de snelwegen vol met geparkeerde trucks, soms zelfs voor langere tijd. Het doorbrengen van de weekendrust in een truck mag niet, maar waar laat je die dan als je in een hotel gaat liggen? Niet dat iemand dat doet, maar in de theoretische wereld van de overheden is dat een goede vraag. Soms staan trucks echter nog lager openbare plekken te blokkeren, zoals bij de parkings bij het brugrestaurant langs de A4. Die parkings staan aan beide kanten steevast vol met luchtvracht vrachtwagens die daar wachten op een nieuwe rit. Die mannen staan daar soms dagenlang waarmee zo'n openbare parking een soort snelweg camping is geworden.

Daarmee gebruiken logistieke dienstverleners op Schiphol de openbare plekken dus als bufferzone en dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Als jij dan namelijk drie kwartier rust moet maken is er geen plek. Handhaving op deze langparkeerders lijkt me simpel, namelijk met cameratoezicht. Als alle kentekens gescand worden bij het in- en uitrijden van de parking kan automatisch een bon volgen als die tijd meer dan, bijvoorbeeld 24 uur bedraagt. Of dat bonnetje dan ook betaald wordt is de volgende vraag, want het zijn steevast Litouwers, Roemenen, Bulgaren en andere buitenlanders.

De bewering van Rijkswaterstaat dat parkings niet bedoeld zijn om te slapen is dan ook wat kort door de bocht, want die plekken hebben we gewoon nodig. Particuliere parkings zijn er maar amper en bovendien kost het parkeren daar geld en betalen doen met name de buitenlanders bij voorkeur niet.

Wat ook niet helpt is dat de schaarse plekken die er zijn steeds vaker ruimte moeten maken voor laadpalen en vestigingen van Fastnet. Daarmee wordt het probleem alleen maar groter. Kortom, het FNV heeft een punt als ze de regering vragen om meer parkeerplekken. Bij voorkeur met wat basis voorzieningen zoals een gratis toilet.

Laatste blogberichten

Blog
04-06-2025
cms (2)

Duitsers en achteruitrijden

Duitse vrachtwagenchauffeurs hebben geen indrukwekkende reputatie als het gaat om achteruitrijden. 'Je rijdt achteruit als…
Blog
27-05-2025
LoadLok

Ladingzekeren en kopschotten

Ladingzekering is iets waar in Nederland maar amper op wordt toegezien. Er zijn in ons land ook maar amper regels voor, in…
Blog
11-05-2025
Poolse trucks-1400

Zwabberend Mobiliteitspakket leidt tot claims

In het Mobiliteitspakket werd geĆ«ist dat trucks elke acht weken terug moesten keren naar de standplaats.…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coƶperatief U.A.