Rijkswaterstaat: Parkings niet om te slapen

Blog
09-10-2024 | Door Iep van der Meer

Er is veel te doen over parkeerplaatsen voor trucks. Daar zijn er te weinig van in grote delen van het land waardoor chauffeurs uitwijken naar plekken waar ze eigenlijk niet mogen staan. Volgens Rijkwaterstaat zijn de openbare parkings langs snelwegen echter helemaal niet bedoeld om een nacht of een weekend door te brengen. Daarvoor zijn volgens deze organisatie beveiligde, particuliere parkeerplaatsen.

Dagelijks staan de parkeerplaatsen langs de snelwegen vol met geparkeerde trucks, soms zelfs voor langere tijd. Het doorbrengen van de weekendrust in een truck mag niet, maar waar laat je die dan als je in een hotel gaat liggen? Niet dat iemand dat doet, maar in de theoretische wereld van de overheden is dat een goede vraag. Soms staan trucks echter nog lager openbare plekken te blokkeren, zoals bij de parkings bij het brugrestaurant langs de A4. Die parkings staan aan beide kanten steevast vol met luchtvracht vrachtwagens die daar wachten op een nieuwe rit. Die mannen staan daar soms dagenlang waarmee zo'n openbare parking een soort snelweg camping is geworden.

Daarmee gebruiken logistieke dienstverleners op Schiphol de openbare plekken dus als bufferzone en dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Als jij dan namelijk drie kwartier rust moet maken is er geen plek. Handhaving op deze langparkeerders lijkt me simpel, namelijk met cameratoezicht. Als alle kentekens gescand worden bij het in- en uitrijden van de parking kan automatisch een bon volgen als die tijd meer dan, bijvoorbeeld 24 uur bedraagt. Of dat bonnetje dan ook betaald wordt is de volgende vraag, want het zijn steevast Litouwers, Roemenen, Bulgaren en andere buitenlanders.

De bewering van Rijkswaterstaat dat parkings niet bedoeld zijn om te slapen is dan ook wat kort door de bocht, want die plekken hebben we gewoon nodig. Particuliere parkings zijn er maar amper en bovendien kost het parkeren daar geld en betalen doen met name de buitenlanders bij voorkeur niet.

Wat ook niet helpt is dat de schaarse plekken die er zijn steeds vaker ruimte moeten maken voor laadpalen en vestigingen van Fastnet. Daarmee wordt het probleem alleen maar groter. Kortom, het FNV heeft een punt als ze de regering vragen om meer parkeerplekken. Bij voorkeur met wat basis voorzieningen zoals een gratis toilet.

Laatste blogberichten

Blog
16-10-2024
IEP_1732-1400

eActros 600 voor distributie?

Sinds de eerste introductie van de elektrische Mercedes-Benz eActros 600 had ik moeite met de positionering van deze truck.…
Blog
04-10-2024
Sociaal2-1400

Terugkeerplicht trucks van de baan

In het Mobiliteitspakket dat in 2020 door de EU is aangenomen was geregeld dat trucks iedere acht weken terug moesten…
Blog
02-10-2024
IMG_4311 (960 x 640)

Wordt Nederland een thuishaven voor dubieuze transportbedrijven?

De regels worden in Nederland nauwelijks gehandhaafd, en dat trekt dubieuze transportbedrijven…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.