Gisteravond was bij Brandpunt een uitzending te zien over files in ons land. De vraag was waarom toch zo vaak vrachtwagens betrokken zijn bij een ongeval. Onderzocht werd wat de oorzaken zijn en met name Rijkswaterstaat mocht uitleg geven over hoe lange files veroorzaakt door malheur met vrachtwagens, voorkomen kunnen worden.
Vrachtwagens kregen duidelijk niet de schuld van de verkeersopstoppingen in Nederland. Echter wanneer er een vrachtwagen is gekanteld of bandenpech heeft, dan heeft dit vaak lange files tot gevolg. Dit kan niet ontkend worden.
Rijkswaterstaat zou graag zien dat er op meer punten langs ons wegennet bergingstrucks gestationeerd gaan worden. Daardoor, verwacht Rijkswaterstaat, wordt de tijd van de versperring worden verkort. De doorstroming op de wegen wordt verbeterd, aldus betrokkenen.
Statiegeldwielen
Het was mooi om te zien hoe die bergers een aantal truckbanden op voorraad houden, zogenaamde 'statiegeldwielen'.Dit, omdat wanneer een Oost Europese vrachtwagen bandenpech krijgt, het meestal lang duurt om geregeld te krijgen dat die band wordt vervangen. Dus komt een berger een tijdelijk wiel brengen. Vervolgens gaat de combinatie naar een veilige parking, waarna het tijdelijke wiel er weer af gaat en de chauffeur op zijn 'eigen' hulpdiensten mag staan wachten. Brandpunt liet dit mooi zien.
Rijkswaterstaat becijferde vorig jaar 4700 incidenten met vrachtwagens. De instantie verwacht dat dit aantal dit jaar zal oplopen tot circa 5.000. Om nog sneller bij een incident te kunnen komen, krijgen meer voertuigen van Rijkswaterstaat blauwe zwaailichten.
Klik ">hier voor de uitzending.