Blog
09-12-2015 | Door Iep van der Meer

Volgens verschillende bronnen zou de Volkswagen Groep overwegen om Scania te verkopen. VW heeft keihard geld nodig in verband met 'dieselgate' en één van de opties is om de Zweedse truckbouwer van de hand te doen.

Het had zo'n mooi huwelijk kunnen worden tussen MAN en Scania, maar het ziet er naar uit dat het sprookjeshuwelijk al tijdens de wittebroodweken op de klippen loopt.

Volgens zowel Reuters als Auto-Motor und Sport heeft de Volkswagen Group een bedrag van rond de 29 miljard Euro nodig voor de afwikkeling van claims en rechtzaken vanwege de sjoemeldiesel- software. Dat is een behoorlijk bedrag en één van de manieren om dat op te hoesten zou de verkoop van één of meerdere merken zijn. Merken die in aanmerking komen zijn Ducati, Bentley en Lamborghini, maar die zouden amper genoeg opleveren. De verkoop van Scania zou meer voor de hand liggen. Dat levert om te beginnen meer op, en bovendien wordt de positie van dat merk als niet heel belangrijk ervaren binnen de groep.

Ook zonder Scania houdt Volkswagen namelijk een full- scale truckbouwer over in de vorm van MAN. Wat Scania toevoegt is naast een fors Europees marktaandeel een behoorlijke aanwezigheid in Latijns Amerika. Verder werken de merken MAN en Scania eigenlijk overal naast elkaar op deze planeet. Alleen in de USA zijn beide merken niet vertegenwoordigd.

Voor het ontwikkelen van een wereldwijde truck divisie zou VW strikt genomen dus best zonder het Zweedse Scania kunnen, al zal het bereiken van een top drie positie behoorlijk wat meer tijd in beslag nemen.

Intussen lijken de vorige eigenaars van Scania, de familie Wallenberg bereid te zijn om de aandelen weer terug te kopen. Dat zal dan tegen een aanzienlijk lagere prijs dan wat de familie ooit ving van Volkswagen. De laatste 10 procent van de aandelen leverden toen 6,7 miljard Euro op. Keer tien is honderd procent, en dat zou betekenen dat de waarde een kleine 70 miljard was ten tijde van de overname in 2014. Ik ben benieuwd wat daar van over is, oftewel wat de Wallenbergjes er aan gaan verdienen!

 

Laatste blogberichten

Blog
03-04-2025
Parkeren vrachtwagens (960 x 640)

Zonder parkeerplaatsen geen chauffeurs

Iedere chauffeur kent de parkeerproblemen. Gelukkig begint de politiek de problemen ook te zien.
Blog
28-03-2025
trevor-milton-nikola-motors-1200x675

Frauderende Nikola baas krijgt gratie van Trump

Trevor Milton, de voormalige CEO en oprichter van Nikola was veroordeeld tot vier jaar gevangenisstraf…
Blog
13-03-2025
Kopie van Sociaal1-1400

Terugkeer trucks weer op de agenda

In het Mobiliteitspakket was aanvankelijk geregeld dat trucks éénmaal per acht weken terug zouden moeten keren naar…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.