De lijntjes waren kort: Scania was met de familie Wallenberg als grootaandeelhouder, ook importeur van Volkswagen in Zweden. Een beetje zoals Pon hier. Na enig loven en bieden kwam de transactie tot stand en had Piëch met Scania de ideale bouwsteen in handen om de truckdivisie van Volkswagen, die we nu kennen als Traton, goed te laten renderen.
Maar in München brak bijna paniek uit. Daar wisten ze maar al te goed dat Scania een factor drie beter rendeerde dan MAN. Wat zou er nu gebeuren? Na de vorming van Traton (MAN, Scania en VW Bedrijfswagens alsmede VW/MAN in Brazilië), kreeg de zittende directie van moederbedrijf Volkswagen de opdracht om 6.000 man te ontslaan en zaken op orde te brengen. Toen dat na een half jaar nog niet gebeurd was, mochten de verantwoordelijke directeuren het pand verlaten. De nieuwe directie die VW aanstelde, bestond uit Scania-managers. Zo werd Scania-topman Christian Levin topman van Traton en de Nederlander Alexander Vlaskamp, Vice-president onder Levin bij Scania, topman van MAN. Ook op lagere posten zijn bij MAN inmiddels Zweedse namen verschenen.
Mercedes
Goed voorbeeld doet goed volgen, dus ook bij Mercedes ging men rond kijken bij Scania. Tenslotte moest top-ingenieur Stefan Buchner, zeg maar mister Actros, met pensioen en wie zou hem moeten vervangen? Zo kocht Mercedes Karin Rådström weg bij Scania, in februari 2021. Nog maar twee jaar eerder was ze benoemd in de Raad van Bestuur van Scania. Drie maanden na haar overstap naar Mercedes werd ze door topman Martin Daum (inderdaad, een Duitser) benoemd tot eindverantwoordelijke voor Mercedes-Benz Trucks.
Nog een Zweedse
Daarmee was de honger van Mercedes naar Zweedse Scania-managers nog niet gestild. Op de IAA werd bekend dat Stina Fagerman (op de foto links) sinds 1 mei van dit jaar verantwoordelijk is geworden voor marketing, sales en services bij Daimler Truck. Ze rapporteert aan Karin Rådström (rechts op de foto). Tot dat moment werkte ze voor Scania in Thailand. Voor die tijd was Fagerman in diverse andere landen actief voor Scania.
Zo is de topman van Daimler Truck, Martin Daum, de enige Duitser in de Duitse truck-industrie die nog op zijn plek zit. Hij werkte overal ter wereld in tal van functies voor Mercedes-Benz sinds 1987. Met 35 dienstjaren moet hij nog even, maar overal om hem heen, bij de concurrentie en ook in zijn eigen bedrijf, heeft hij met ex-Scania-managers van doen.
Volvo
Als klap op de vuurpijl brengen we nog even de transfer van Martin Lundstedt in herinnering. Ook hij bekleedde hoge posten bij Scania, maar liet zich in 2015 wegkopen door aartsrivaal Volvo. Een zeldzaam verschijnsel, maar Lundstedt zit nog onverkort op zijn hoge post als topman in Göteborg.