Schmitz toont A-double combinatie van 32 meter

Blog
05-06-2019 | Door Tim de Jong

Op de Transport Logistic beurs in München, laat Schmitz Cargobull een combinatie zien van 32 meter, bestaande uit twee trailers. Precies twee jaar geleden deed Ewals hetzelfde. Nu blijkt de trailer-industrie het plan ook te omarmen en dat is veelzeggend.

In ons land rijden de meeste LZV als B-Double op 57,5 ton. De combinatie die bestaat uit twee trailers noemen we een A-Double. Schmitz geeft aan dat men inspeelt op de maten en gewichten politiek in Zweden en Finland. Daar mogen zulke combinaties al de weg op. In Finland op 76 ton, in Zweden op 74 ton. In laatstgenoemd land voerde Ewals al een proef uit. Het zal niet verbazen dat Ewals klant is bij Schmitz. Bij Ewals halen ze de genoemde gewichten nooit, omdat auto-onderdelen nu eenmaal minder wegen, maar wel veel ruimte innemen.

Dolly

Cruciaal is welke dolly er gebruikt gaat worden. Daar wordt door meerdere partijen nu op gestudeerd. Een dolly die alleen de beide trailers bij elkaar houdt, zal leiden tot het kantelen van de achterste trailer. De dolly aandrijven en sturen zal het verschil maken. Hoe dat het beste kan, daar studeren meerdere partijen nu op. Ewals zou een proef willen doen tussen Duisburg en Rotterdam. Het Ministerie staat niet onwelwillend tegen nieuwe ontwikkelingen. Maar voorlopig ziet het er naar uit dat er eerst geruime tijd op een proefbaan gereden gaat worden, om uit te vinden welke dolly het beste functioneert. Intussen is het maar hopen dat de Duitsers dit concept niet ook vroegtijdig de nek omdraaien door met een onwerkbaar laag GVW te komen. De Finnen hebben het over 76 ton, een studie in ons land ging uit van 88 ton. Word vervolgd!

Laatste blogberichten

Blog
21-11-2024
cudza_karta_holender_drob_1

Vanaf 1 januari kijkt de inspectie 56 dagen terug

Vanaf 1 januari 2025 gaat er een wijziging van kracht bij de Europese inspectiediensten. Tot nu toe kon…
Blog
19-11-2024
Betonblokken A67-1400

Betonblokken op de parking

Toen wij vorige week onderweg waren op de A67 was Rijkswaterstaat bezig met de bermen bij een parkeerplaats. Die bermen worden…
Blog
12-11-2024
Marga Tweede Steeg

De Tweede steeg is met het laatste jaar bezig

Chauffeurscafé De Tweede Steeg was bijna honderd jaar lang een vaste pleisterplaats voor chauffeurs. Het…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.