Op de Transport Logistic beurs in München, laat Schmitz Cargobull een combinatie zien van 32 meter, bestaande uit twee trailers. Precies twee jaar geleden deed Ewals hetzelfde. Nu blijkt de trailer-industrie het plan ook te omarmen en dat is veelzeggend.
In ons land rijden de meeste LZV als B-Double op 57,5 ton. De combinatie die bestaat uit twee trailers noemen we een A-Double. Schmitz geeft aan dat men inspeelt op de maten en gewichten politiek in Zweden en Finland. Daar mogen zulke combinaties al de weg op. In Finland op 76 ton, in Zweden op 74 ton. In laatstgenoemd land voerde Ewals al een proef uit. Het zal niet verbazen dat Ewals klant is bij Schmitz. Bij Ewals halen ze de genoemde gewichten nooit, omdat auto-onderdelen nu eenmaal minder wegen, maar wel veel ruimte innemen.
Dolly
Cruciaal is welke dolly er gebruikt gaat worden. Daar wordt door meerdere partijen nu op gestudeerd. Een dolly die alleen de beide trailers bij elkaar houdt, zal leiden tot het kantelen van de achterste trailer. De dolly aandrijven en sturen zal het verschil maken. Hoe dat het beste kan, daar studeren meerdere partijen nu op. Ewals zou een proef willen doen tussen Duisburg en Rotterdam. Het Ministerie staat niet onwelwillend tegen nieuwe ontwikkelingen. Maar voorlopig ziet het er naar uit dat er eerst geruime tijd op een proefbaan gereden gaat worden, om uit te vinden welke dolly het beste functioneert. Intussen is het maar hopen dat de Duitsers dit concept niet ook vroegtijdig de nek omdraaien door met een onwerkbaar laag GVW te komen. De Finnen hebben het over 76 ton, een studie in ons land ging uit van 88 ton. Word vervolgd!