Sjoemeltransporten bij Mercedes-Benz

Blog
26-03-2016 | Door Iep van der Meer

Mercedes-Benz ligt onder vuur van de FNV. De Duitse autoproducent wordt beschuldigd van 'sjoemeltransporten' door misbruik te maken van goedkope Oost Europese chauffeurs.

Hödlmayr is een grote vervoerder van personen- en vrachtwagens die Europees actief is. In Nederland heeft het bedrijf in het verleden via de Belgische Hödlmayr onderneming HN Autotransport Lucas Logistics overgenomen. Op zijn beurt was dat weer het restant van de personenauto-vervoer afdeling van De Rooy transport. Heel af en toe zie je nog zo'n donkerrode Lucas combinatie rijden met Hödlmayr stickers.

Volgens het FNV maakt Daimler AG, producent van Mercedes-Benz personenauto's op grote schaal gebruik van dit bedrijf. Hiermee leeft Daimler zijn eigen regels voor sociaal maatschappelijk verantwoord ondernemen beslist niet toe waar het gaat om ingehuurde diensten. Voor het eigen personeel is alles keurig geregeld maar voor externe dienstverleners geldt alleen de goedkoopste prijs.

Door de inzet van volgens Europese regels zwaar onderbetaalde chauffeurs is Hödlmayr zodanig goedkoop dat er geen fatsoenlijke vervoerder aan kan tippen. Laden en lossen doen de heren in hun eigen tijd en per maand zouden de chauffeurs slechts iets van 200 Euro aan loon ontvangen.

De rest mogen ze bij elkaar trappen voor 17 cent per kilometer. Dat is bij 3000 kilometer per week altijd nog iets van 500 Euro per week, en dat is voor een Oost Europeaan niet slecht natuurlijk. Van dat geld wordt dan nog wel honderd Euro per maand ingehouden voor een potje waar schades uit betaald worden.. Volgens het FNV worden de chauffeurs soms gedwongen tot een maandenlang verblijf in de veel te kleine cabines.

In het uiterst leerzame filmpje waarbij de sloebers in de schaduw van tonnen kostende Mercedes-Benz SUV's hun maaltijd zitten op te eten wordt nog even voorbij gegaan aan die misstand in het autotransport. Die rare kleine cabine's met zo'n afgehakt dak. Dat zou toch eigenlijk ook gewoon verboden moeten worden? In een Europa waar zelfs voor varkens bij wet is vastgelegd hoeveel ruimte ze onderweg moeten hebben is op dat punt voor chauffeurs nog steeds niks geregeld. Schande!

 

 

Laatste blogberichten

Blog
21-11-2024
cudza_karta_holender_drob_1

Vanaf 1 januari kijkt de inspectie 56 dagen terug

Vanaf 1 januari 2025 gaat er een wijziging van kracht bij de Europese inspectiediensten. Tot nu toe kon…
Blog
19-11-2024
Betonblokken A67-1400

Betonblokken op de parking

Toen wij vorige week onderweg waren op de A67 was Rijkswaterstaat bezig met de bermen bij een parkeerplaats. Die bermen worden…
Blog
12-11-2024
Marga Tweede Steeg

De Tweede steeg is met het laatste jaar bezig

Chauffeurscafé De Tweede Steeg was bijna honderd jaar lang een vaste pleisterplaats voor chauffeurs. Het…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.