Sjoemeltransporten bij Mercedes-Benz

Blog
26-03-2016 | Door Iep van der Meer

Mercedes-Benz ligt onder vuur van de FNV. De Duitse autoproducent wordt beschuldigd van 'sjoemeltransporten' door misbruik te maken van goedkope Oost Europese chauffeurs.

Hödlmayr is een grote vervoerder van personen- en vrachtwagens die Europees actief is. In Nederland heeft het bedrijf in het verleden via de Belgische Hödlmayr onderneming HN Autotransport Lucas Logistics overgenomen. Op zijn beurt was dat weer het restant van de personenauto-vervoer afdeling van De Rooy transport. Heel af en toe zie je nog zo'n donkerrode Lucas combinatie rijden met Hödlmayr stickers.

Volgens het FNV maakt Daimler AG, producent van Mercedes-Benz personenauto's op grote schaal gebruik van dit bedrijf. Hiermee leeft Daimler zijn eigen regels voor sociaal maatschappelijk verantwoord ondernemen beslist niet toe waar het gaat om ingehuurde diensten. Voor het eigen personeel is alles keurig geregeld maar voor externe dienstverleners geldt alleen de goedkoopste prijs.

Door de inzet van volgens Europese regels zwaar onderbetaalde chauffeurs is Hödlmayr zodanig goedkoop dat er geen fatsoenlijke vervoerder aan kan tippen. Laden en lossen doen de heren in hun eigen tijd en per maand zouden de chauffeurs slechts iets van 200 Euro aan loon ontvangen.

De rest mogen ze bij elkaar trappen voor 17 cent per kilometer. Dat is bij 3000 kilometer per week altijd nog iets van 500 Euro per week, en dat is voor een Oost Europeaan niet slecht natuurlijk. Van dat geld wordt dan nog wel honderd Euro per maand ingehouden voor een potje waar schades uit betaald worden.. Volgens het FNV worden de chauffeurs soms gedwongen tot een maandenlang verblijf in de veel te kleine cabines.

In het uiterst leerzame filmpje waarbij de sloebers in de schaduw van tonnen kostende Mercedes-Benz SUV's hun maaltijd zitten op te eten wordt nog even voorbij gegaan aan die misstand in het autotransport. Die rare kleine cabine's met zo'n afgehakt dak. Dat zou toch eigenlijk ook gewoon verboden moeten worden? In een Europa waar zelfs voor varkens bij wet is vastgelegd hoeveel ruimte ze onderweg moeten hebben is op dat punt voor chauffeurs nog steeds niks geregeld. Schande!

 

 

Laatste blogberichten

Blog
15-01-2025
volvo20safety20belt

Veiligheidsgordel heeft echt zin!

Veel chauffeurs dragen geen veiligheidsgordel in hun vrachtwagen. Voor distributie chauffeurs met tientallen stops in…
Blog
06-01-2025
Opleggerschotel afgebroken

De kracht van een kingpin

Wie voor het eerst een oplegger ziet kan zich bijna niet voorstellen dat alle krachten via de kingpin worden opgevangen. Toch…
Blog
03-01-2025
Scania Pantograaf truck (2)

Duitse test gestopt, nu pantograaf trucks in NL?

De Duitse testperiode met bovenleidingen boven de snelwegen is gestopt sinds 31 december 2024. Vijf jaar…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.