Wie het onderste uit de kan wil krijgt het deksel op de neus. Die wijze woorden gelden nog steeds, getuige de noodkreet die vervoerders en supermarkten vandaag uitten. Supermarkten klagen over de slechte prestaties van de vervoerders, die op hun beurt piepen dat ze niks meer verdienen en dat ze geen personeel kunnen krijgen.
Jarenlang hebben de grote logistieke jongens allerlei kleinere bedrijven van de markt geduwd en in hun efficiencyslag trokken ze samen op met de grote supermarktketens. Efficiency is een noodzaak, en dat je als chauffeur geen vaste ‘eigen’ truck meer hebt is prima uit te leggen. Niet uit te leggen is de manier waarop veel vervoerders met hun personeel om denken te kunnen gaan. Zo worden er nog steeds uren weggestreept en wordt soms de tijd die de chauffeurs bezig zijn met het voorbereiden van de rit en het tanken niet betaald. Hoezo niet betaald, als je om vier uur in de ochtend in de regen een truck moet aftanken, is dat dan geen werk?
Ook de supermarktketens hebben roofbouw gepleegd op het personeel van hun logistiek dienstverleners. Chauffeurs moeten vaak urenlang wachten, zonder dat daar voorzieningen voor zijn. Soms is er helemaal geen kantine, koffiemachine of zelfs maar een toilet beschikbaar voor de chauffeurs. Ook moeten chauffeurs vaak zelf lossen, de pallets op een aangegeven wijze in een vak zetten en zelfs de plastic krimpfolie verwijderen. Werk dat helemaal niet tot de taak van de chauffeur behoort! Sommige distributiecentra hebben dit al zodanig tot kunst verheven dat ze zelf niks meer hoeven te doen. De aanleverende chauffeur zet alles in een vak, en de distributiechauffeur haalt het daar vandaan. Beide in loondienst van een vervoerder.
Lekker efficiënt allemaal maar het spreekwoordelijke deksel lijkt nu toch echt de neus aan te vallen. Kortom, we zitten we met een enorm probleem. De prijs voor logistiek moet omhoog, maar vervoerders durven zich niet terug te trekken, doodsbang dat een ander onder de prijzen doorgaat. Nou, als ik kijk naar de omvang van grote jongens als Simon Loos, Peter Appel, Tielbeke, Dasko en Wezenberg dan denk ik dat die een aardige machtspositie hebben inmiddels. Ik zie zo’n supermarkt niet van de ene dag op de andere ergens honderd trucks met chauffeurs vandaan halen.
Het zou dan ook best eens een heet najaar kunnen worden met als inzet hogere prijzen voor de logistiek. Dat is niet eens een als, maar een wanneer! Tegelijkertijd moeten zowel de supermarkten als de vervoerders dan ook eens heel goed nadenken hoe ze met hun chauffeurs om moeten gaan. Daarbij helpt een fatsoenlijke beloning zonder rare aftrekformules. Als ze willen dat dit mooie vak weer aantrekkelijk wordt dan ligt hier een schone taak, en geloof me, normale omgangsvormen, een bak koffie en een schoon toilet motiveren mensen ook. Want, om even de slagzin van TLN te verbouwen: Zonder chauffeurs staat alles stil!