Blog
27-09-2017 | Door Iep van der Meer

Eerder deze week haalde een Poolse ‘trucker’ de kranten door als spookrijder een aantal tegenliggers de dood in te rijden bij Rüsselsheim. Aanvankelijk dacht men dat hij was omgedraaid nadat hij in een file was vastgelopen, maar later kwam het bericht dat hij eigenlijk al met zijn rustperiode bezig was. Nu blijkt dat de man straalbezopen was volgens de politie.

De opdrachtgever wist eerder al te melden dat de man niet aan het werk was maar zijn weekendrust stond te maken. De chauffeur van het busje met topsleeper was klaar voor die week en zou van zijn weekendrust moeten ‘genieten’. Daarvoor had hij, net als duizenden van zijn collega’s met van die busjes de beschikking over een ruimte op het dak die niet veel meer ruimte biedt dan een lijkkist. Bestelwagens als de Renault Master, Iveco Daily of Mercedes-Benz Sprinter worden als chassis cabine afgeleverd, daarna komt er een huifgesloten laadbakje op en dan wordt er zo’n topsleeper op gemonteerd. Het probleem is dat deze kleine truckjes onder alle grenzen van maut en tachograafplicht door schieten waardoor ze onder de radar van de instanties kunnen opereren. Je hebt zelfs niet eens een groot rijbewijs nodig voor zo’n ding. 

Er is een enorm Europees netwerk van dit soort busjes en als je nu belt dan staat er binnen een half uur eentje voor je deur. Veel van de chauffeurs zijn zelf eigenaar van zo’n truckje en ze rijden voor grote centrales die ze aansturen. Je kunt zeggen dat die jongens het zelf verkiezen om zo te leven maar geloof mij, een varken op transport heeft een menswaardiger bestaan dan deze koeriers. Door mensen maandenlang heel Europa door te trappen in dit soort hokken krijg je vanzelf dat er eens eentje doorslaat. Daarmee is er niks goed te praten, absoluut niet zelfs, maar dit schreeuwt om toezicht en regelgeving want zo creëer je tikkende tijdbommen die soms hele gekke dingen kunnen doen. Dat bleek deze week met vreselijke gevolgen. 

Laatste blogberichten

Blog
22-11-2024
Sneeuw Frankrijk

Frankrijk: Boete na stilgezet te zijn door sneeuw

De eerste sneeuw heeft behoorlijk huisgehouden in Europa. Niet alleen in ons land maar bijvoorbeeld ook…
Blog
21-11-2024
cudza_karta_holender_drob_1

Vanaf 1 januari kijkt de inspectie 56 dagen terug

Vanaf 1 januari 2025 gaat er een wijziging van kracht bij de Europese inspectiediensten. Tot nu toe kon…
Blog
19-11-2024
Betonblokken A67-1400

Betonblokken op de parking

Toen wij vorige week onderweg waren op de A67 was Rijkswaterstaat bezig met de bermen bij een parkeerplaats. Die bermen worden…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.