Transport schikt zich wel weer

Blog
16-10-2020 | Door Iep van der Meer

Wat is dat toch dat het wegtransport zich altijd maar schikt naar alles en iedereen. Ook nu, in tijden van corona stelt het transport zich weer bijzonder onderdanig op. Chauffeurs krijgen berichtjes dat klanten allerlei eisen stellen. Zo mag je vaak niet naar binnen, mag je niet naar de kantine of naar het toilet bij de klant en moet je handschoenen en mondkapjes dragen. ,,Wij gaan er van uit dat jullie deze regels respecteren’’ krijg je dan als chauffeur te horen. Maar draai dat nou eens om? Op Facebook circuleert een hele goede tekst die ik jullie niet wil onthouden:

Geachte relatie

Vanwege de sterk oplopende besmettingen zijn wij genoodzaakt onze chauffeurs te verbieden de panden van onze klanten te betreden.

Dit is voor uw en onze veiligheid.

U dient dus zorg te dragen voor het lossen/laden/stuwen van uw vracht.

En uiteraard rekenen wij een toeslag aan voor de langere wachttijden.

Wij gaan er natuurlijk van uit dat u hier begrip voor heeft.

Samen krijgen wij Corona onder controle.

Hoogachtend

De transport onderneming

Het mag dan grappig bedoeld zijn, maar het zou volstrekt logisch zijn als transportbedrijven er zo mee om zouden gaan. Zij zijn het immers die altijd klaar staan voor de klant. Bij nacht en ontij, in tijden van crisis en onheil, altijd staat de transportsector klaar voor de klanten. En over die toeslag, waarom niet een corona toeslag berekenen in deze barre tijden? Er zijn namelijk wel degelijk extra kosten met persoonlijke beschermingsmiddelen zoals mondkapjes, handschoenen en ontsmettingsmiddelen. Afgelopen week was ik bij de tandarts, en zelfs die rekent rustig 4,95 Euro ‘coronatoeslag.’ Waarom zou een vervoerder dat niet doen? Het wordt tijd dat we ons eens realiseren dat onze klanten ons nodig hebben, en niet andersom. En zeker in tijden dat bouwmarkten en supermarkten enorme winsten draaien mag het wegtransport daar best een graantje van mee pikken.

 

Laatste blogberichten

Blog
04-06-2025
cms (2)

Duitsers en achteruitrijden

Duitse vrachtwagenchauffeurs hebben geen indrukwekkende reputatie als het gaat om achteruitrijden. 'Je rijdt achteruit als…
Blog
27-05-2025
LoadLok

Ladingzekeren en kopschotten

Ladingzekering is iets waar in Nederland maar amper op wordt toegezien. Er zijn in ons land ook maar amper regels voor, in…
Blog
11-05-2025
Poolse trucks-1400

Zwabberend Mobiliteitspakket leidt tot claims

In het Mobiliteitspakket werd geëist dat trucks elke acht weken terug moesten keren naar de standplaats.…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.