Truckjournalist Tim de Jong overleden

Blog
04-01-2024 | Door Iep van der Meer

Op 4 januari is Tim de Jong overleden, onze collega en mede-oprichter van de Coöperatie Transwebgroup waar BIGtruck deel van uitmaakt. Tim was zijn hele leven autojournalist, waarbij het overgrote deel besteed werd aan de wereld van het wegtransport in al zijn facetten. BIGtruck neemt je mee door zijn levensloop hier te delen, ter nagedachtenis aan ‘Truckjournalist’ Tim de Jong.

Tim de Jong groeide op in Spakenburg, maar woonde vrijwel zijn hele leven in Harderwijk. Na zijn middelbare school ging hij naar de IVA in Driebergen, om daarna als journalist aan het werk te gaan. Zijn carrière begon bij Automobiel Management, waar hij in 1987 in dienst kwam. Twee jaar later maakte hij de overstap naar Reed Business Information. Tim werkte aan de bladen Zakenauto, Bestelauto en TTM. Tien jaar later maakte hij de stap naar zelfstandigheid als freelance journalist, voor onder meer Nieuwsblad Transport en Truckstar. Met Truckstar kreeg Tim de kans om met chauffeurs mee te rijden naar verre bestemmingen. Daar genoot hij erg van. Zo reed hij mee naar Sicilië en naar Moskou met een toen nog actuele DAF 2800 ATI Space Cab. Verder maakte Tim met een truck reizen tot ver boven de poolcirkel en reed hij met Centrum Transport naar Turkije.

Rond 2010 werd www.trailertotaal.nl opgericht, door Tim samen met ondergetekende. Een speciaal platform voor de trailer- en carrosseriebranche. Hiermee ontstond een unieke eigen plek voor deze sector, die er tot dan toe wat bij hing bij de andere, meer generale transport media. In 2013 besloten Tim en ik te stoppen als freelancer voor Truckstar en samen met Dirk-Jan Verhoef zelf een titel in de markt te zetten met de naam BIGtruck. Daarin kon hij al zijn energie kwijt. Online, gratis voor lezers en zonder de beperkingen die een grote uitgeverij met zich mee brengt. Een jaar later zet Tim samen met Barend Luiting het Aftersales Truck Magazine in de markt: een tijdschrift voor de voertuig- en werkplaatsmanager. Met die drie media kon Tim zijn gewaardeerde expertise kwijt over trucks, trailers en werkplaats-equipment voor doelgroepen die uiteenlopen van chauffeurs tot fleetmanagers. Later werd www.transportenmilieu.nl nog toegevoegd aan de media waar Tim voor werkte.

Ook voor BIGtruck maakten we mooie reizen. Niet alleen waren er de georganiseerde introducties, we reden ook zelf trucks voor BIGtruck. Zo reden we de eerste Volvo XXL van Malmö naar Le Mans en reden we de nieuwe DAF XG+ vanuit Malaga naar Eindhoven na de perspresentatie. Verder maakten we veel reizen met (demo-) trekkers. Zo maakten we een prachtige rit door Scandinavië met een Actros en reden we in Nederland met allerlei verschillende merken. Hoewel Tim nooit professioneel gereden heeft, ging hem dat verbazingwekkend goed af. Hij genoot van dit soort ritten, dit waren de kers op de journalistieke taart van zijn carrière.  

Binnen de Transwebgroup zijn de rollen zodanig verdeeld dat mede-oprichter Dirk-Jan Verhoef alle commerciële en marketing-activiteiten voor zijn rekening neemt. Ondergetekende is, als ex-chauffeur het meest gefocussed op ‘dikke auto’s,’ deed de chauffeursverhalen en video, terwijl Tim meer de technische man was. Met name duurzaamheid en de transitie naar een zero-emissie toekomst voor het wegtransport had zijn interesse. Tijdens presentaties en introducties wist hij menig ingenieur met scherpe vragen aan de praat te krijgen en bij de PR-mensen wist hij regelmatig de marketing verhalen te ontmaskeren door verder te vragen. Tim was dan ook een gerespecteerde journalist in binnen- en buitenland. Regelmatig wist hij door te dringen tot de top van de grote merken voor exclusieve interviews.

In zijn vrije tijd was Tim altijd een sportief man, eerst met basketbal en later door met zijn mountainbike de Veluwe onveilig te maken. Ook was hij een gepassioneerd motorrijder, een hobby die hij zelfs nog korte tijd wist te verzilveren door zijn medewerking aan motorbladen. Naast deze activiteiten hield Tim in zijn vrije tijd vooral van rust, klassieke muziek en een goed glas wijn op zijn tijd.

Eind 2022 kreeg Tim een heel slechte diagnose, nadat hij zich al een half jaar minder goed gevoeld had. Even gloorde er hoop in de vorm van immuuntherapie, maar na een korte tijd van enig herstel kwam de enorme teleurstelling. Onderzoek wees uit dat de ziekte met de K- zodanig was uitgezaaid, dat er geen herstel meer mogelijk was. Tim werd slechts 58 jaar oud.

BIGtruck wenst de nabestaanden heel veel sterkte in de komende tijd. Wij, en velen in de branche, gaan hem missen. Als collega, als journalist en als dierbare vriend.

Iep van der Meer

Laatste blogberichten

Blog
12-02-2024
Kopie van Geld-1400 (1)

Zijn minimum vrachtprijzen een oplossing?

Oplopende kosten en dalende opbrengsten zijn een groot probleem in de transportsector. Ooit had Nederland 25%…
Blog
06-02-2024
Nieuwe-Renault-Master-E-Tech-electric-zet-nieuwe-standaard-met-460-kilometer-actieradius-1170x878 (960 x 720)

Gesteggel over rijbewijs voor elektrische bestelauto gaat verder

Nog altijd is er geen duidelijkheid over het benodigde rijbewijs voor een elektrische…
Blog
02-02-2024
Franse boeren acties 3

Zwicht de EU voor de boeren?

De boerenopstand die in Nederland begon lijkt uit te groeien tot een Europese boerenopstand. Na Duitsland en Frankrijk gaat…