TVM: Chauffeurs goed bij de les

Blog
29-09-2016 | Door Iep van der Meer

Tijdens de uitreiking van de ‘Ridders van de weg 2016’ gaf TVM innovatiemanager Joost Sterenborg in Nijkerk de eerste resultaten van de uitgebreide proeven met de Eyetracker. Dat is een sensor die de bewegingen van de ogen registreert om op die manier te bestuderen of de chauffeur wel op zit te letten. In totaal deden er 370 vrachtwagens mee aan de proef en werd er in totaal 5,3 miljoen kilometer afgelegd door de chauffeurs. Dat levert een schat aan informatie op die gebruikt wordt om het nog veiliger te maken op de weg.

Doel van de Eyetracker is dus om te zien of- en hoe vaak en hoe lang chauffeurs zijn afgeleid. Het systeem registreert niet alleen, het waarschuwt ook als de chauffeur te lang niet door de voorruit zit te kijken, en bijvoorbeeld wel naar de radio of zijn telefoon. Volgens Sterenborg toont de geregistreerde data aan dat beroepschauffeurs oplettend blijven rijden, ook als ze al wat langer achter het stuur zitten. De lengte van de rit zegt dus niks over de alertheid, en dat is merkwaardig. Vreemd genoeg is dat wel het geval bij bestuurders van personenauto’s die ook aan de proeven deelnamen. ,,De afleiding zit vaak juist in het eerste uur van de werkdag. Dan wordt meestal de rit doorgenomen met het bedrijf of wordt er informatie over de verkeersdrukte en dergelijke uitgewisseld met collega’s’’ aldus Sterenborg.

 

De eerste resultaten zijn slechts een soort tussenstand want de proeven gaan nog door tot de zomer van 2017. Daarna zal de totale datastroom zorgvuldig geanalyseerd worden om patronen te ontdekken die kunnen leiden tot maatregelen om de veiligheid onderweg verder te verhogen. Wij juichen de proeven toe want iedere bijdrage die gedaan kan worden om de veiligheid te verhogen maakt de kans groter dat je ’s avonds weer veilig thuis komt. De afleiding is groot en het is een uitstekend idee om technologie in te zetten die je af en toe op de vingers tikt als je even afgeleid bent. 

Laatste blogberichten

Blog
09-10-2024
Parkeren-1400

Rijkswaterstaat: Parkings niet om te slapen

Er is veel te doen over parkeerplaatsen voor trucks. Daar zijn er te weinig van in grote delen van het land…
Blog
04-10-2024
Sociaal2-1400

Terugkeerplicht trucks van de baan

In het Mobiliteitspakket dat in 2020 door de EU is aangenomen was geregeld dat trucks iedere acht weken terug moesten…
Blog
02-10-2024
IMG_4311 (960 x 640)

Wordt Nederland een thuishaven voor dubieuze transportbedrijven?

De regels worden in Nederland nauwelijks gehandhaafd, en dat trekt dubieuze transportbedrijven…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.