Steeds duidelijker wordt het dat de vakbond FNV erin slaagt om sociale dumping in het transport of grootschalige overtreding van de geldende regels, op de politieke agenda te krijgen. Dat is mooi, want een zieke sector heeft een onderbetaalde, sociaal ontheemde chauffeur als resultaat. In een tijd dat transportbedrijven schreeuwen om nieuwe chauffeurs kun je dat niet hebben.
Afgelopen week deden Belgische inspecteurs een inval bij Waberer's en ook daar bleken zaken toch niet in orde. Een inval is een zware laatregel, mestal zijn er grote verdenkingen eer een inspectie tot zo'n zwaar middel overschakelt. Omroep Flevoland meldt nu dat blijkens een rapport van de Nederlandse Inspectie, ook Wolter Koops grote moeite heeft met ondernemen op een legale manier.
Onderbetaalde chauffeurs en overbeladen combinaties zijn de meest geconstateerde overtredingen. Het zou geen toeval moeten zijn dat de inspectie met dit rapport komt op het moment dat de Tweede Kamer over dit onderwerp, sociale omstandigheden in het wegvervoer, vergadert. Maar dat is het wel.
Pas nadat de FNV een beroep had gedaan op de Wet Openbaarheid van Bestuur, kreeg de bond inzage in het rapport. Dat is een slechte zaak. Juist nu de ketenaansprakelijkheid is geregeld, en ook verladers aansprakelijk zijn voor het sociale welzijn van de chauffeur, hoort de Inspectie de rapporten gewoon op internet te zetten. Dan kunnen klanten van welk transportbedrijf dan ook zien hoe er met personeel en materieel omgegaan wordt. Want ook overbelading is oneerlijke concurrentie.
Laten we hopen dat de Kamer besluit tot een groter inspectie apparaat en dat resultaten van onderzoeken door de inspectie, gewoon inzichtelijk zijn. Het leidt tot een meer rechtvaardige samenleving en een gezondere branche.