Tweedeling ontstaat onder chauffeurs

Blog
24-05-2022 | Door Tim de Jong

Nu we zien hoe de truckfabrikanten vol inzetten op elektrificering, zien we ook dat er een tweedeling ontstaat onder chauffeurs: Zij die al eens elektrisch hebben gereden, en zij die daar voorlopig nog niet aan toe zijn, omdat ze langere afstanden rijden.

Tot nu toe hebben wij nog nooit en chauffeur gehoord die wanneer hij met een elektrische truck heeft gereden, terug wil naar een diesel. Let wel, we hebben het over stadsdistributie, want daar gaat het roer het eerst om. Chauffeurs komen minder vermoeid uit hun werk, en zijn te spreken over de rust in de cabine. Ze voelen zich fitter na een dag werk.

Geen druppel diesel

Inmiddels kregen we de gelegenheid om de Volvo FL te testen op de binnenlandroute. Die voert door vele dorpjes en rotondes, je bent constant aan het sturen, gas geven en weer afremmen. Juist daar komt een elektrische truck goed tot zijn recht. De rem-energie wordt teruggevoerd in de accu’s, en wordt niet weggeremd.  Het bleek dat dit flink scheelde.

We verklappen niet al onze ervaringen met de Volvo FL, maar een feit is dat we voor het eerst een binnenlandtest hebben voltooid zonder een druppel diesel te verbruiken en zonder uitstoot van kwalijke gassen. Tijden veranderen. Soms gaat dat best snel!

Klik hier voor het hele verhaal en bekijk het filmpje!

Laatste blogberichten

Blog
27-06-2022
Boze boeren

Wilde boerenacties

De grote, georganiseerde bijeenkomst van boze boeren in Stroe lijkt niets te hebben uitgehaald. Er was de nodige filevorming maar verder…
Blog
10-06-2022
Sociale dumping1LR

TLN zet zich weer te kijk om mobiliteitspakket

Vanwege schrijnende toestanden in het wegvervoer, waarbij met name chauffeurs uit Oost-Europa sociaal ontheemd…
Blog
09-06-2022
Autotransport (2)

Autotransport met grote cabine

In deze tijden van chauffeurstekorten kiezen steeds meer vervoerders voor grotere cabines. Soms zelfs groter dan nodig,…