Volgens de Noorse website Tungt.no hebben vorig jaar 108.000 niet Europese chauffeurs via Polen, Litouwen en Slovenië een werkvergunning gekregen waarmee ze als chauffeur door Europa mogen rijden. Het gaat hierbij onder meer om Moldaviërs, Kazachen, Filippijnen en Oekraïniërs. De chauffeurs worden via bedrijfjes in genoemde landen gerekruteerd en vervolgens heel Europa door gejaagd.
Het chauffeurstekort is een Europees probleem en met name in Polen is het schrikbarend. Daar zijn maar liefst 100.000 chauffeurs nodig. Om die reden worden er massaal chauffeurs geïmporteerd uit allerlei niet- EU landen. De rijbewijzen van die chauffeurs worden officieel gecontroleerd door de instanties maar dat het opleidingsniveau niet op ons niveau is kunnen we helaas dagelijks constateren. De vele filmpjes op Youtube en Facebook zijn vermakelijk, maar laten we niet vergeten dat het levensgevaarlijk is als chauffeurs hun vak niet verstaan.
Inmiddels zijn er vragen gesteld in de EU door het Zweedse parlementslid Peter Lundgren. Hij is verontrust door de genereuze uitgifte van Europese rijbewijzen door, met name de Poolse autoriteiten. Lundgren hoopt dat hij met zijn vragen een hoorzitting kan afdwingen in het Europees Parlement waarbij de Poolse autoriteiten verantwoording moeten afleggen. De zaak ligt uiteindelijk bij Eurocommissaris Violeta Bulc van vervoersaangelegenheden. Volgens Lundgren wordt er door professionals uit de transportsector toegezien op de antwoorden van de commissie.
Naast de vakbekwaamheid blijft ook de beloning en de sociale dumping de Scandinavische pers bezig houden. Naast vervoerders als Kurt Beier en Dinotrans ligt ook Brinkman Trans Holland weer onder vuur. Volgens " target="_blank" rel="noopener noreferrer">publicaties zouden de Moldavische chauffeurs van dit bedrijf slechts 150 Euro per maand betaald krijgen voor het vervoer van Ikea planten. Volgens onze Zweedse en Noorse bronnen zou het Nederlandse minimum loon van toepassing zijn, en dat is al snel het tienvoudige.