Vandaag 35 jaar in het vak!

Blog
23-08-2022 | Door Tim de Jong

Of de tijd ook vliegt? Het gaat steeds harder, lijkt het. Dat komt doordat je steeds meer herinneringen stapelt. Die stapel wordt dichter, en zo vergeet je ook weer eens wat.

Over de eerste dertig jaar schreef ik in 2017 al een verhaal. Dat ging over verre reizen met voor hun tijd schitterende trucks. Maar wat kenmerkt nu die afgelopen vijf jaar? Het antwoord is de omschakeling van diesel naar elektrisch. Dat proces is nu echt begonnen. In de afgelopen vijf jaar reed ik met een Scania hybride op de binnenlandroute, waarmee je vol-elektrisch door alle dorpjes reed: 1 op 6. Maar al snel was daar ook, eerder dit jaar, de Volvo FL Electric, 17,5 ton, die omgerekend van kilowatt naar liters diesel 1 op 10 reed.

Bij Mercedes al even met hun experimentele waterstoftruck mee geweest op de testbaan in Wörth en leuk was natuurlijk ook dat in Zweden het toegestaan GVW van 64 naar 74 ton ging en de Finnen zelfs naar 76 ton. Dat betekende leuke ritten bij Scania. Zo zie je dat de voorspelling van topmensen uit ons vak, dat er de komende tijd meer gaat veranderen en in een hoger tempo, al aan het uitkomen is.  Op de foto de DAF XG+ die we van Malaga naar Eindhoven reden. Heerlijke rit.

Boetes

In dit artikel in BIGtruck leg ik uit wat het verschil is tussen waterstof en elektrisch en dat waterstof in feite een elektrische truck betreft. Ik twijfel aan een grote doorbraak van waterstof, omdat batterij-elektrisch 3,5 keer duurder is dan diesel, maar waterstof zes keer duurder. De truck-industrie heeft van Brussel CO2-reductie-eisen opgegeven gekregen. Houden ze zich daar niet aan, dan worden gigantische boetes in rekening gebracht. Dat verklaart waarom je straks op de IAA voornamelijk elektrische trucks zult gaan zien.

En verder?

De komende tijd gaat een en ander in de spreekwoordelijke ‘stroomversnelling’. Reken op een elektrische DAF XD en later ook XF en XG. Mercedes komt op de komende IAA al met een elektrische trekker. Elk merk wil er nu als de kippen bij zijn. De kans dat dit voor problemen gaat zorgen op het stroomnet, is groot. De eerste 5.000 elektrische trucks zullen binnen een jaar of drie wel rijden. Tegen die tijd zijn eerste capaciteitsvergrotingen op het stroomnet hopelijk een feit. Daarmee kan een volgende fase ingegaan worden voor uitbreiding van het aantal elektrische trucks. Het zal nog heel wat jaartjes duren eer waterstof een serieus alternatief wordt. 

Nostalgie

Bij al dit moderne geweld is het leuk om ook eens terug te kijken. Dat kon vorig jaar, toen we de DAF 2800, of is het een 3300, van Hamer leenden om even een boodschap met onze trailer te doen. Inderdaad, een mooi vak, juist in dynamische tijden!

Laatste blogberichten

Blog
14-03-2024
19252-Ford_F-Max_Bigtruck1

Ford Trucks ontwikkelt cabine met Iveco

Otosan, de Turkse producent van Ford Trucks in Europa gaat een samenwerking aan met het Italiaanse Iveco voor de…
Blog
07-03-2024
Pegaso concrete mixer

De charme van een wrak

Auto’s en trucks hebben mijn warme belangstelling. Dat heeft niet alleen te maken met het voertuig zelf, maar ook zijn inzet en…
Blog
12-02-2024
Kopie van Geld-1400 (1)

Zijn minimum vrachtprijzen een oplossing?

Oplopende kosten en dalende opbrengsten zijn een groot probleem in de transportsector. Ooit had Nederland 25%…