Gisteren werd na negen maanden werk de Velsertunnel bij IJmuiden en Beverwijk weer opengesteld voor het verkeer. Binnen een uur was het weer raak: een te hoge vrachtwagen dreigde de tunnel te beschadigen. Flinke files waren het gevolg.
Dat dit maar zo kan, is voor ons logisch. Je weet nooit precies hoe hoog je bent, en ook na de heropening blijft de Velsertunnel een van de laagste tunnels in ons land.
De grap is natuurlijk dat er in de pers vol trots geroepen is dat de tunnel nu maar liefst 12 centimeter hoger is. Iedereen wist dat alles wat meer dan strak vier meter was er niet doorheen kon maar dat zou nu anders worden. Al die volume- en luchtvracht trailers die normaal omreden zouden er nu immers wel door moeten passen. Dat bleek helaas niet het geval. De hoogtemelding is kennelijk niet aangepast en eigenlijk is dat ook logisch. De maximale hoogte van een vrachtwagen is in ons land namelijk onverminderd vier meter. Voor wie er desondanks in slaagt om toch de tunnel te bereiken met een hogere lading is de marge nu verruimd met 12 centimeter, Dat dan weer wel.
Het geval wil echter dat moderne vrachtwagens tegenwoordig met de modernste assistentiesystemen zijn uitgerust. Ze kunnen ook zelf remmen in een noodgeval, zelfs voor voetgangers. Nu 'weet' een vrachtwagen van zichzelf niet hoe hoog een opbouw is. Toch zal daar iets aan gedaan moeten worden. De media stellen terecht dat een chauffeur niet goed kan weten hoe hoog zijn vrachtwagen precies is. Dat lijkt op onkunde van de chauffeur, maar de precieze hoogte? Nee, dat is echt niet zo maar te zeggen, al zal het bij silotrailers wel lukken denk ik.
De truckindustrie is aan zet: wel merk bedenkt een manier om de precieze hoogte van een truck te registreren en er een waarschuwingssysteem aan te verbinden zodat we van het Velsertunnel-syndroom af komen?