Velsertunnel: Truckindustrie en hoogtedetectie

Blog
17-01-2017 | Door Tim de Jong

Gisteren werd na negen maanden werk de Velsertunnel bij IJmuiden en Beverwijk weer opengesteld voor het verkeer. Binnen een uur was het weer raak: een te hoge vrachtwagen dreigde de tunnel te beschadigen. Flinke files waren het gevolg.

Dat dit maar zo kan, is voor ons logisch. Je weet nooit precies hoe hoog je bent, en ook na de heropening blijft de Velsertunnel een van de laagste tunnels in ons land.

De grap is natuurlijk dat er in de pers vol trots geroepen is dat de tunnel nu maar liefst 12 centimeter hoger is. Iedereen wist dat alles wat meer dan strak vier meter was er niet doorheen kon maar dat zou nu anders worden. Al die volume- en luchtvracht trailers die normaal omreden zouden er nu immers wel door moeten passen. Dat bleek helaas niet het geval. De hoogtemelding is kennelijk niet aangepast en eigenlijk is dat ook logisch. De maximale hoogte van een vrachtwagen is in ons land namelijk onverminderd vier meter. Voor wie er desondanks in slaagt om toch de tunnel te bereiken met een hogere lading is de marge nu verruimd met 12 centimeter, Dat dan weer wel.

Het geval wil echter dat moderne vrachtwagens tegenwoordig met de modernste assistentiesystemen zijn uitgerust. Ze kunnen ook zelf remmen in een noodgeval, zelfs voor voetgangers. Nu 'weet' een vrachtwagen van zichzelf niet hoe hoog een opbouw is. Toch zal daar iets aan gedaan moeten worden.  De media stellen terecht dat een chauffeur niet goed kan weten hoe hoog zijn vrachtwagen precies is. Dat lijkt op onkunde van de chauffeur, maar de precieze hoogte? Nee, dat is echt niet zo maar te zeggen, al zal het bij silotrailers wel lukken denk ik.

De truckindustrie is aan zet: wel merk bedenkt een manier om de precieze hoogte van een truck te registreren en er een waarschuwingssysteem aan te verbinden zodat we van het Velsertunnel-syndroom af komen?  

Laatste blogberichten

Blog
22-11-2024
Sneeuw Frankrijk

Frankrijk: Boete na stilgezet te zijn door sneeuw

De eerste sneeuw heeft behoorlijk huisgehouden in Europa. Niet alleen in ons land maar bijvoorbeeld ook…
Blog
21-11-2024
cudza_karta_holender_drob_1

Vanaf 1 januari kijkt de inspectie 56 dagen terug

Vanaf 1 januari 2025 gaat er een wijziging van kracht bij de Europese inspectiediensten. Tot nu toe kon…
Blog
19-11-2024
Betonblokken A67-1400

Betonblokken op de parking

Toen wij vorige week onderweg waren op de A67 was Rijkswaterstaat bezig met de bermen bij een parkeerplaats. Die bermen worden…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.