Vier Magnums in het wild!

Blog
21-10-2022 | Door Tim de Jong

Tijdens de introductie van de DAF XD in het noordwesten van Spanje stuitten we op een verlaten veldje op deze vier Renaults Magnum. Ze worden ingezet voor een soort van circusact, Dinosaurs on Tour. Een naam die ook op deze grote, onverwoestbare trucks van toepassing is!

Typeplaatjes staan er niet op, maar te zien is dat dit Magnums zijn van de laatste generatie, dus gebouwd tussen 2008 en 2012. Dat is te zien aan de onderbouw , die een beetje breder is dan de bovenbouw. Ze zijn dus al uitgerust met een Volvo-aandrijflijn.

In 2012 werd de Euro VI uitlaatgas-emissienorm afgekondigd. Dat betekende het einde van deze markante trucks, die in de basis in 1990 zo de markt op kwamen. Renault wilde een cabine met een vlakke laadvloer, maar de chauffeur moest wel op een op zijn zachtst gezegd ongebruikelijke manier zijn cabine in klimmen. De rails langs de cabine had hij hard nodig, maar waren in een land als het onze, waar het regelmatig regent, vaak vies.  Chauffeurs die na een avondje doorhalen weer de cabine in wilden, moesten goed opletten. Het was zaak om eerst de deur op een kier te zetten, dan recht naar boven te klimmen en vervolgens het portier verder te openen en een stap opzij te doen.

Renault Trucks T en T High

Zaken waar de generatie van toen best aan kon wennen. Met de uitstraling zat het wel goed van deze unieke en markante Renault. Maar moderner ingestelde chauffeurs waren niet rouwig toen de Magnum werd vervangen door de Renault Trucks T en T High. Met name die laatste gold als opvolger van de Magnum en is nu nog steeds actueel, uiteraard met de laatste stand van Euro VI-techniek. Maar soms zie je ook in ons land nog zo’n Magnum rijden!

Heb je ook bijzondere trucks kunnen fotograferen? Laat het ons weten via info@transwebgroup.com en maak kans op publicatie in ons Online Magazine!

Laatste blogberichten

Blog
03-04-2024
24dt056-004-1400

Langere cabines nog niet voor iedereen

Nieuwe wetgeving in Europa maakt langere, ruimere cabines mogelijk, zonder dat je te lang wordt met een 13,60 meter…
Blog
14-03-2024
19252-Ford_F-Max_Bigtruck1

Ford Trucks ontwikkelt cabine met Iveco

Otosan, de Turkse producent van Ford Trucks in Europa gaat een samenwerking aan met het Italiaanse Iveco voor de…
Blog
07-03-2024
Pegaso concrete mixer

De charme van een wrak

Auto’s en trucks hebben mijn warme belangstelling. Dat heeft niet alleen te maken met het voertuig zelf, maar ook zijn inzet en…