Nikola is zeg maar de elektrische variant van de Iveco Stralis. Nikola zou aanvankelijk naast Iveco op de markt komen in Europa met elektrische en waterstof- elektrische trucks. Onlangs is echter besloten dat de merknaam Nikola alleen nog in de USA gevoerd wordt. Elektrische- en waterstof- elektrische Iveco’s komen in de toekomst dus gewoon onder de Iveco naam op de Europese markt, deels met Bosch brandstofcel techniek. Voor de Amerikaanse markt gebruikt Nikola door Iveco geproduceerde chassis en cabines.
Brand in elektrische auto’s is een probleem wat vaker voorkomt. De accu’s kunnen ogenschijnlijk spontaan ontbranden, waarna ze bijzonder moeilijk te blussen zijn. Soms lijkt het vuur uit, waarna zo’n accu spontaan weer kan ontbranden. Om dat proces te stoppen helpt alleen onderdompeling in water. De brandweer heeft daar in ons land zelfs al containers voor, waarin de elektrische auto’s worden ondergedompeld. Bij trucks wordt dat nog een uitdaging, want er is geen container waar zo’n truck in past.
Bovendien is de accucapaciteit van trucks vele malen groter dan die van personenauto’s waardoor een brand nog langer en heftiger kan zijn dan bij personenauto’s. Ook explosies kunnen voorkomen. In Phoenix zijn de batterijen eerst langdurig afgekoeld met bluswater, waarna ze gedemonteerd zijn. Daarna pas konden ze worden ondergedompeld.
Uit onderzoek van de brandweer blijkt dat er geen sporen van brandstichting te vinden waren om het verhaal van Nikola te ondersteunen. Bewijs dat er sprake was van zelfontbranding is echter ook niet gevonden. Het voorval leidde wel tot een koersdaling van de Nikola aandelen met 8 procent.