In beide landen was de LZV combinatie namelijk al jaren toegestaan, al verschillen de totale gewichten nogal. Zo mag je in Duitsland maximaal 40 ton wegen, terwijl dat gewicht in Denemarken veel hoger ligt. Al jarenlang rijden LZV combinaties tussen beide landen, vaak met bloemen of met andere lichte lading. Kennelijk is daar nooit op gehandhaafd, want wij waren zeer verbaasd over dit opzienbarende nieuwsfeit.
De Duitse minister Dr. Volker Wissing ziet de ondertekening van het akkoord tussen de beide landen als een prachtige stap naar duurzamer transport en een verdere Co2 reductie. Verder ziet hij er een oplossing in voor het steeds nijpender wordende chauffeurstekort. Wij vragen ons af hoe lang er gestudeerd en vergaderd is over deze overeenkomst, maar het resultaat van het akkoord tussen de beide landen is nul, omdat het al de dagelijkse gang van zaken was. Al jaren.
Het zou fijn zijn als dit soort regels door Europa worden bepaald, net als het totaalgewicht van de LZV. De Duitsers blijven halsstarrig aan de 40 ton vast houden met als argument de belasting van de wegen. Dat is een non argument, want een standaard 40 tonner op 5 assen heeft een asdruk van 8 ton, terwijl dat bij een 60 tons LZV op 8 assen maar 7,5 ton is. Daarbij komt het voordeel dat er veel minder trucks nodig zijn, en dat scheelt op iedere twee LZV combinaties een trekker van 8 ton.