Weer een paarse krokodil geslacht

Blog
06-12-2023 | Door Iep van der Meer

De Duitse en Deense overheid hebben op 4 december een bilaterale overeenkomst getekend die grensoverschrijdend verkeer met LZV’s mogelijk maakt tussen de beide landen. Daarmee is weer een ‘paarse krokodil’ geslacht, want in de praktijk reden Deense, Duitse en Nederlandse LZV combinaties al jarenlang vice-versa tussen deze beide landen.

In beide landen was de LZV combinatie namelijk al jaren toegestaan, al verschillen de totale gewichten nogal. Zo mag je in Duitsland maximaal 40 ton wegen, terwijl dat gewicht in Denemarken veel hoger ligt. Al jarenlang rijden LZV combinaties tussen beide landen, vaak met bloemen of met andere lichte lading. Kennelijk is daar nooit op gehandhaafd, want wij waren zeer verbaasd over dit opzienbarende nieuwsfeit.

De Duitse minister Dr. Volker Wissing ziet de ondertekening van het akkoord tussen de beide landen als een prachtige stap naar duurzamer transport en een verdere Co2 reductie. Verder ziet hij er een oplossing in voor het steeds nijpender wordende chauffeurstekort. Wij vragen ons af hoe lang er gestudeerd en vergaderd is over deze overeenkomst, maar het resultaat van het akkoord tussen de beide landen is nul, omdat het al de dagelijkse gang van zaken was. Al jaren.

Het zou fijn zijn als dit soort regels door Europa worden bepaald, net als het totaalgewicht van de LZV. De Duitsers blijven halsstarrig aan de 40 ton vast houden met als argument de belasting van de wegen. Dat is een non argument, want een standaard 40 tonner op 5 assen heeft een asdruk van 8 ton, terwijl dat bij een 60 tons LZV op 8 assen maar 7,5 ton is. Daarbij komt het voordeel dat er veel minder trucks nodig zijn, en dat scheelt op iedere twee LZV combinaties een trekker van 8 ton.

Laatste blogberichten

Blog
28-03-2025
trevor-milton-nikola-motors-1200x675

Frauderende Nikola baas krijgt gratie van Trump

Trevor Milton, de voormalige CEO en oprichter van Nikola was veroordeeld tot vier jaar gevangenisstraf…
Blog
13-03-2025
Kopie van Sociaal1-1400

Terugkeer trucks weer op de agenda

In het Mobiliteitspakket was aanvankelijk geregeld dat trucks éénmaal per acht weken terug zouden moeten keren naar…
Blog
07-03-2025
ECT Delta (960 x 720)

Politiek spel rond ECT Terminal?

De ECT Terminal gaat van Chinese naar Amerikaanse eigenaren. Is hier sprake van een politiek spelletje?
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.