Weer een schip tegen een brug

Blog
11-09-2024 | Door Iep van der Meer

Vanmorgen voer er weer een binnenvaartschip tegen een brug. Deze keer in Rotterdam, waar de Willemsbrug te laag bleek voor een containerschip.

Dergelijke ongelukken gebeuren regelmatig, met enorme schades. Niet alleen aan de schepen zelf, maar ook aan de bruggen. Regelmatig wordt zo’n brug zodanig beschadigd dat hij moet worden afgesloten voor herstel. Dat brengt enorme kosten met zich mee, alleen al doordat wegverkeer dan moet omrijden.

Alleen al het gedeelte tussen Lemmer en Stroobos, op grens van Friesland en Groningen telde in vijf jaar tijd 21 incidenten met binnenvaartschepen waarbij 13 keer een brug geramd werd. Het moet toch mogelijk zijn om hoogtemelders te plaatsen voor die bruggen? Door met bijvoorbeeld infrarood te werken zouden schepen tijdig gewaarschuwd kunnen worden als ze niet onder de brug door passen. Bij tunnels en bruggen op autosnelwegen is dat heel normaal maar kennelijk is dat niet mogelijk bij bruggen over water.

Laatste blogberichten

Blog
05-09-2024
KODIAK_GEN5_HIGHWAY_3 (960 x 640)

Californië gaat chauffeurloze trucks toestaan – of niet

In Californië ligt een voorstel om autonome trucks zonder chauffeur toe te staan. Maar tegenstanders…
Blog
20-08-2024
File-1400

Afsluiting A2: Waarom niet als in Duitsland?

Dit weekend is wordt de A2 opnieuw volledig afgesloten. Vorige week zorgde dat voor een ernstig verkeersinfarct…
Blog
07-08-2024
Duitse LZV-1400

Maten en gewichten: Duitsland blijft dwarsliggen

Duitsland stemt niet in met het voorstel van de Europese Commissie voor een verruiming van de richtlijn…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.