WOK melding bij illegale lampjes?

Blog
19-07-2022 | Door Iep van der Meer

Af en toe krijgen we berichten van chauffeurs die door de politie staande zijn gehouden met illegale verlichting. Iedereen weet wat wel en niet mag, en een bekeuring kan het gevolg zijn. Als je die illegale lampjes uit kunt zetten is er vervolgens niks aan de hand, maar soms wordt er gedreigd met een zogenaamde WOK melding. Kan dat zomaar?

WOK staat voor ‘Wachten op keuring’ en dat betekent in feite dat het kenteken ingetrokken is totdat het voertuig weer is goedgekeurd door de RDW. Dit is in het leven geroepen voor schade voertuigen of auto’s met ernstige defecten. Denk daarbij aan doorgeroeste chassis, ondeugdelijke wielophanging en dergelijke. Met zo’n voertuig mag je niet meer rijden totdat hij opnieuw is gekeurd en goed bevonden.

Veel chauffeurs hebben hun trucks voorzien van wat extra verlichting, en dat is soms illegaal. Zo mag je aan de voorkant alleen ‘ambergeel’ of wit licht voeren, en moeten je dagrijlampen altijd wit licht uitstralen. Het is belangrijk dat je alle 'illegale’ verlichting altijd achter een schakelaar aansluit, want dan kan alles uit waardoor de truck weer origineel is. Je kunt dan, als je betrapt wordt met die lampjes aan nog steeds een boete krijgen. Als je daarna de lampjes uit doet is er niks aan de hand. Dat geldt ook voor de APK. Vroeger moest alles afgeplakt worden, of de lampjes er uit, maar tegenwoordig is het uitschakelen voldoende. Dat geldt dus ook bij een controle langs de weg. Voor showtrucks is er bijvoorbeeld niks aan de hand, zelfs als je van die ‘underglow’ lampen onder je truck hebt. Als ze maar uit kunnen.

Wok melding zinloos

Wij krijgen echter berichten binnen van chauffeurs die melden dat agenten dreigen met een zogenaamde WOK melding als ze alle illegale lampjes niet demonteren. Dat is onjuist, want als je ze uit kunt doen dan voldoe je weer aan de regels. Stel dat je dezelfde agent vaker tegenkomt terwijl de hele kerstboom brandt dan kan dat opnieuw uitlopen op een boete. Ook in zo’n geval is dreigen met een WOK melding door de politie vrij zinloos, want bij de RDW wordt je truck gewoon weer goedgekeurd als de schakelaar uit staat. Dat is frustrerend voor de politie, maar zo werkt dat nou eenmaal.

Wijze van keuren

Toch zit er een addertje onder het gras. Het voorzien zijn van meerdere lichten of reflectoren is officieel verboden, maar aangezien bij ‘wijze van keuren’ staat dat ‘indien die lichten toch aanwezig ze niet mogen werken’’ wordt daarop gekeurd. De politie bekeurt om die reden in de praktijk alleen bij het ‘voeren’ van die lichten, dus als ze aan staan, maar ze kunnen dus ook bekeuren als ze aanwezig zijn maar niet gebruikt worden. Dat is wat vergezocht, maar het zou dus wel kunnen. Toch is ook dan een WOK melding weinig zinvol, aangezien ook in dat geval de RDW de truck weer goed zal keuren als die lampjes uit zijn.

Dagrijlampen alleen wit!

Anders wordt dat als je bijvoorbeeld je dagrijlampen voorzien hebt van filters of oranje lampjes die niet uit kunnen. Dat is wel degelijk een punt van afkeur. Een ander belangrijk punt is dat bij de vervanging van de originele achterlichten soms de rode reflectors vergeten worden. Die moeten er wel degelijk op. Als je E-keur achterlichten toepast dan zitten die reflectoren er vaak al in, maar check dat of zorg voor rode reflectors.

En die wielrenners dan?

Iets anders, waar in tegenstelling tot vrachtwagens amper op gecontroleerd wordt is het feit dat vrijwel alle racefietsen in ons land in feite illegaal zijn. Fietsen dienen voorzien te zijn van een reflector achter, in de wielen en op de pedalen. Ook een fietsbel is gewoon verplicht, maar ik heb nog nooit gehoord dat de politie daar op controleert.

 

 

Laatste blogberichten

Blog
04-12-2024
Asielzoekers in trailer

Illegale immigranten uit trailer gehaald

Een Wit-Russische chauffeur van een Poolse combinatie hoorde klopgeluiden in zijn trailer toen hij op de grens…
Blog
22-11-2024
Sneeuw Frankrijk

Frankrijk: Boete na stilgezet te zijn door sneeuw

De eerste sneeuw heeft behoorlijk huisgehouden in Europa. Niet alleen in ons land maar bijvoorbeeld ook…
Blog
21-11-2024
cudza_karta_holender_drob_1

Vanaf 1 januari kijkt de inspectie 56 dagen terug

Vanaf 1 januari 2025 gaat er een wijziging van kracht bij de Europese inspectiediensten. Tot nu toe kon…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.