Wordt Nederland een thuishaven voor dubieuze transportbedrijven?

Blog
02-10-2024 | Door Maarten van der Westen

Onlangs is in België transportbedrijf Arijus op de vingers getikt door de rechter. Het Litouwse bedrijf kondigde vervolgens aan naar Nederland te vertrekken, want daar wordt toch niet gecontroleerd.

Na onderzoek door de Belgische autoriteiten kwamen allerlei misstanden aan het licht bij Arijus. Het Litouwse bedrijf betaalde zijn chauffeurs te weinig en liet ze in de cabine van hun trucks wonen. De rechter in Gent veroordeelde de leidinggevende tot een voorwaardelijke gevangenisstraf. Aardig detail: deze leidinggevende is de voormalig viceminister van transport in Litouwen. Het transportbedrijf kreeg ook flinke boetes en moet achterstallig salaris alsnog uitbetalen.

Chauffeurs van Arijus melden hierna dat ze van hun management opdracht hebben gekregen niet meer in België te overnachten in hun cabines. In plaats daarvan moesten ze dat maar net over de grens doen, in Nederland. De opgegeven reden is interessant: de Nederlandse autoriteiten zouden toch niet controleren. Hier kon men doen wat men wilde met de buitenlandse chauffeurs.

Rotte appels

Ook voor Edwin Adema van de FNV is dit een doorn in het oog. Daags na het nieuws verscheen hij op televisie bij EenVandaag. Daar liet hij zich uit over de erbarmelijke omstandigheden waarin chauffeurs soms leven. Op een parkeerplaats haalde hij de rotte appels er zo uit: Oost-Europese chauffeurs die al maanden niet thuis waren geweest. Adema maakt zich boos, want deze misstanden zijn eenvoudig te herkennen. Alleen doet niemand er iets aan.

Europa heeft allerlei regels opgesteld om chauffeurs te beschermen. Deze worden echter massaal overtreden. In België maakt men actief jacht op overtreders. Geregeld worden transportbedrijven aangepakt met inbeslagnames en hoge boetes. In Nederland blijft het stil. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) klaagt al jaren over onderbezetting. Met een handjevol inspecteurs moet men niet alleen het transport in de gaten houden, maar nog een waslijst andere sectoren.

Bezuinigingen

De nieuwe regering van PVV, VVD, NSC en BBB wil bovendien nog verder bezuinigen op de instanties die regels moeten handhaven. Dit bleek uit de regeringsplannen die met Prinsjesdag zijn gepresenteerd. Nog minder geld voor een instantie die nu zijn werk al niet meer kan uitvoeren. Het lijkt een rare beslissing, vooral als je bedenkt dat de boetes bijna voor het oprapen liggen. Met een beetje extra inspanning kun je voor tienduizenden Euro’s boetes uitdelen en tegelijkertijd talloze chauffeurs beschermen. Dat doet men echter niet. En dat terwijl het nieuwe kabinet zich extra wil inspannen tegen uitbuiting van arbeidsmigranten.

De titel van dit artikel moet dus eigenlijk iets anders. Nederland wordt niet een thuishaven voor dubieuze transportbedrijven, het ís het al. Zoals Atema het bij EenVandaag verwoordde: "De inspectie doet niks, dat is echt een lachertje. Die bedrijven kunnen doen met chauffeurs wat ze willen. Op dit moment zijn we het afvoerputje van het wegtransport geworden in Nederland."

Laatste blogberichten

Blog
04-10-2024
Sociaal2-1400

Terugkeerplicht trucks van de baan

In het Mobiliteitspakket dat in 2020 door de EU is aangenomen was geregeld dat trucks iedere acht weken terug moesten…
Blog
25-09-2024
Tachograaf

Extra contole op juist gebruik tachograaf

Handhavers gaan de komende tijd meer letten op het juiste gebruik van de digitale tachograaf. Vooral de instelling…
Blog
25-09-2024
Bord-1400

Onleesbare borden

Het is je misschien ook al eens opgevallen, het is treurig gesteld met de staat van de richtingborden op de Nederlandse snelwegen.
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.