Zwitserse chauffeur wordt schaars

Blog
14-09-2017 | Door Iep van der Meer

De vraag naar chauffeurs is voor heel West Europa een probleem, en zo ook in het neutrale Zwitserland. Zelf willen de Zwitsers amper nog hun rijbewijzen halen en het merendeel van de chauffeurs komt inmiddels uit het buitenland.

Afgelopen week was ik te gast in het vriendelijke alpenlandje voor een reportage over een Renault 10x4 kipper. De chauffeur stelt zich voor als José, en dat bevestigde mijn vermoedens dat hij er niet erg Zwitsers uitziet. De, overigens uiterst vriendelijke José vertelde me dat hij in 2008 in het diepst van de crisis vanuit zijn geboorteland Spanje op zoek ging naar werk. In Zwitserland vond hij een baan, een (Italiaanse) vrouw en stichtte hij zijn gezin. ,,Zwitsers willen geen chauffeur meer worden. Het halen van een rijbewijs is hier kostbaar en het werk is weinig aantrekkelijk voor de Zwitsers. De politie is erg streng en je kunt in dit land op een eenvoudige manier gewoon meer geld verdienen dan op de truck'' aldus José. 

De jonge Spanjaard spreekt vloeiend Duits en dat doet hij een stuk verstaanbaarder dan de Zwitsers zelf. Volgens heb komen de chauffeurs die de logistiek in Zwitserland uit vele omringende Europese landen, maar vooral uit de lage lonen landen zoals Roemenië en de Baltische staten. Zelf heeft José het volgens eigen zeggen goed getroffen: ,,Ik heb hier een uitstekend loon, zeker naar Spaanse begrippen. Daar staat natuurlijk wel tegenover dat het leven hier duur is. Ziektekostenverzekering en levensonderhoud zijn gewoon kostbaar hier, maar daar is de beloning ook naar. Ik heb het hier in ieder geval uitstekend naar de zin.''

Binnenkort lees je het hele verhaal van José met zijn indrukwekkende Renault Trucks C 10x4.

Laatste blogberichten

Blog
21-11-2024
cudza_karta_holender_drob_1

Vanaf 1 januari kijkt de inspectie 56 dagen terug

Vanaf 1 januari 2025 gaat er een wijziging van kracht bij de Europese inspectiediensten. Tot nu toe kon…
Blog
19-11-2024
Betonblokken A67-1400

Betonblokken op de parking

Toen wij vorige week onderweg waren op de A67 was Rijkswaterstaat bezig met de bermen bij een parkeerplaats. Die bermen worden…
Blog
12-11-2024
Marga Tweede Steeg

De Tweede steeg is met het laatste jaar bezig

Chauffeurscafé De Tweede Steeg was bijna honderd jaar lang een vaste pleisterplaats voor chauffeurs. Het…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.