Iedereen die via Zwitserland richting Italië rijdt, moet door de Gotthardtunnel. Aan de voet van de berg, enkele kilometers voor de tunnel, hebben de Zwitsers een technisch centrum opgetuigd, waar trucks worden geïnspecteerd, Erstfeld. Al kort na de opening bleek een op de vier trucks mankementen te vertonen. Er wordt op z’n Zwitsers gecontroleerd, dus heel precies.
Het centrum Erstfeld voor zwaar verkeer is een beroemde en beruchte controleplaats net voordat je de Alpen doorkruist. Een druppel uitgezwete olie hangend aan het carter kan al voor enorm oponthoud zorgen. Onlangs is er ook weer iets voorgevallen wat Transport in Nood, een bedrijf dat vervoerders beschermt tegen wat al te correct optredende geüniformeerden, die soms toch echt hun boekje te buiten gaan, niet onbenoemd willen laten.
Een Nederlandse transporteur, geladen met noodzakelijke medische spullen, was met spoed onderweg naar een ziekenhuis in Noord Italië. Helaas bleek na controle van de trailer dat één remschijf de minimale dikte van 37mm net niet haalde. In januari was de trailer goedgekeurd. Geconstateerd werd dat de remschijf gisteren nog maar 35mm bedroeg. Vanwege het mogelijke gevaar mocht te combinatie niet verder rijden en moest de trailer ter plekke gerepareerd worden. Tot zover nog niets nieuws onder de zon.
Vanwege de coronacrisis mocht de DAF International Truck Service daar niet op locatie komen en de inspecteurs gaven een aantal bedrijven in de buurt waar de trailer wel snel gerepareerd kon worden.
Hier ging de transporteur niet mee akkoord, want dit voelde voor hem als werkverschaffing aan de lokale gemeenschap. Uiteindelijk mocht de transporteur na tussenkomst van Transport in Nood wel naar een DAF werkplaats, 53 km verder, om daar gerepareerd te worden en vervolgens weer 53 km terug voor de eindcontrole.
Kortom, men mag dus wel even 106 km heen en weer om de schijf te vervangen, i.p.v. even heen en weer naar Noord-Italië om de essentiële goederen af te geven. Op dit moment wordt de trailer gerepareerd, meldt Transport in Nood.
Eerlijk gezegd verbaast het BIGtruck dat de precieze Zwitserse chauffeur weer lieten vertrekken en zoveel tijd lieten verliezen. Voor zover ik me herinner, heeft Erstfeld alles in huis om zelf alle voorkomende reparaties aan remsystemen te kunnen uitvoeren.