AB Transport krijgt zijn zin

Nieuws
25-01-2017 | Door Iep van der Meer

AB Transport heeft het kort geding wat de ondernemingsraad had aangespannen tegen het bedrijf gewonnen.

Inzet was de invoering van een vierdaagse werkweek binnen de veevoer afdeling. De kantonrechter heeft AB Transport Group in het gelijk gesteld. De uitspraak van de rechter bevestigt volgens de directie van AB Transport dat het bedrijf handelt in het belang van de eigen chauffeurs, de klanten en de wet- en regelgeving.

De wijze waarop de verplichte vierdaagse werkweek werd aangekondigd mag dan geen schoonheidsprijs verdienen, de chauffeurs ontkomen er niet aan volgens de rechter. De bezwaren van de ondernemingsraad met betrekking tot het werken op zaterdagen en in gebroken werkweken, zijn volgens de rechter onvoldoende zwaarwegend. De rechter staat dan ook achter de besluitvorming van het bedrijf met het oog op de invulling van de wens van de klanten binnen de geldende wet- en regelgeving.  

Directeur Adriaan Vis van AB Transport Group: “Als de vordering van de ondernemingsraad was toegewezen, dan zouden vooral de chauffeurs de verliezers zijn geweest. Ik ben dan ook blij met de uitspraak, maar betreur de door de ondernemingsraad gekozen weg. De uitspraak is fair en onderstreept dat het collectieve belang van onze chauffeurs prevaleert boven een klein aantal individuele belangen.”

De klanten eisen een 24-7 inzet van het materieel in de veevoer sector en volgens AB Transport is de vierdaagse werkweek een prima manier om aan die eis te voldoen. “Daarbij is nadrukkelijk bekeken hoe wij voor onze chauffeurs de verdiencapaciteit konden maximaliseren. Een groot aantal chauffeurs van AB Texel Feed Transport werkt al jarenlang tot volle tevredenheid in het vierdagensysteem”, aldus Adriaan Vis. 

AB Transport gaat na het oordeel van de rechter verder met een bodemprocedure. Het bedrijf ziet die met vertrouwen tegemoet, maar is ook bereid om met de bonden en de eigen OR om de tafel te gaan zitten. Het bedrijf zegt uiteindelijk het beste te willen voor de chauffeurs maar dat er na de huidige onrust duidelijkheid moet komen binnen het bedrijf.

Of het ook heel handig is om het beleid door te voeren is vraag twee. Er zullen allemaal rationeel uit te leggen redenen voor zijn maar als chauffeurs die dit niet willen toch terug moeten naar minder uren dan is er vandaag de dag zo een ander baantje voor handen. Gezien de grote vraag naar chauffeurs lijkt het ons dan ook handig om dit soort belangrijke zaken op zijn minst te overleggen..

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
11-03-2016
vdAart.jpg

Bond sleept Van der Aart voor rechter

De directeur van het failliet verklaarde transportbedrijf Van der Aart, moet zich verantwoorden voor de rechter.…
Nieuws
20-03-2017
Actie.jpg

Acties op handen tegen CAO voorstel

Het CAO bod wat door TLN op tafel is gelegd wordt daar massaal vanaf geveegd door de chauffeurs. Er is forse kritiek…
Nieuws
24-10-2016
Belgie.jpg

Vlaanderen steunt wegvervoer met 40 miljoen

De Vlaamse regering gaat de transportsector ondersteunen met een pakket maatregelen ter waarde van 40 miljoen…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.