Bij Aviko in Steenderen rijdt er voortaan een autonoom voertuig tussen de productie en het vrieshuis. Het transport gaat, uiteraard over het eigen terrein van Aviko. De elektrisch aangedreven bakwagen zonder cabine werd gebouwd door VDL.
De elektrische bakwagen rijdt maximaal 15 kilometer per uur en kan 8 uur rijden op één acculading. Het voertuig weegt tien ton en is goed voor een maximaal laadvermogen van 26 ton. De lengte van de truck is 11 meter. Volgens VDL is de terugverdientijd van dit voertuig drie- tot vijf jaar, afhankelijk van de inzet.
Eén van de grootste innovaties van het nieuwe MTT-platform is de integratie van VDL’s eigen veiligheids- en navigatiesysteem. Via data, gegenereerd door sensoren, wordt het voertuig niet alleen over de beoogde route geleid, eveneens wordt geanticipeerd op medeweggebruikers. Door VDL ontwikkelde apps analyseren op basis van tekeningen van het terrein de af te leggen routes. Applicaties worden tevens gebruikt om de prestaties van het voertuig te monitoren en om op afstand eventuele storingen te verhelpen. Bij Aviko worden de door apps gegenereerde data beschikbaar gesteld aan de Universiteit Twente en Hogeschool Arnhem Nijmegen teneinde de prestaties van de inzet verder te verbeteren. Dit project is mede mogelijk gemaakt door de provincie Gelderland. Aan de ontwikkeling en realisatie van de VDL Mixed Traffic Transporter hebben 15 VDL-bedrijven samengewerkt.
">Meer informatie vindt u hier!