Bij een ongeluk waarbij een MAN van Volmer achterop zijn voorganger reed ging de cabine een eigen leven leiden. Daarna werd die bedolven door de lading bakstenen die volgens ons op hoogst onverantwoorde wijze vervoerd werden. BIGtruck deed navraag bij Volmer, de stenenleverancier én de politie.
15 juni jongsleden vond er op de A2 bij Nederweert een ongeluk plaats. Een trekker met oplegger van Volmer kon een aanrijding met een voor hem rijdende koeltrailer niet voorkomen en klapte er achterop. Vervolgens kwam de lading bakstenen van de zogenaamde ‘flat’ container naar voren en werd de cabine er compleet af werd geveegd. De chauffeur werd afgevoerd met lichte verwondingen.
Het ongeval is al een tijdje geleden en intussen hebben we navraag gedaan hier en daar. Het leek ons namelijk niet verantwoord om bakstenen op deze manier te vervoeren. De krachten die er spelen zijn enorm, en vooral bij een aanrijding, maar de lading moet ten allen tijde gezekerd zijn, en vooral naar voren. De bewuste ‘flat’ container was niet voorzien van een kopschot. Duidelijk een ongeschikt vervoermiddel dus. Op die platte container stonden de bakstenen twee hoog gestapeld voor export naar Engeland. Een rolletje krimpfolie en een wirwar aan spanbanden ten spijt kwam de hele handel naar voren zetten om zodoende de cabine van achteren aan te vallen.
Volmer: 'Geen commentaar'
Als we de heer Jan Volmer bellen krijgen we een ‘’geen commentaar,’’ maar als wij dan stellen dat het onverantwoord is om chauffeurs aan deze risico’s bloot te stellen is de reactie van Volmer: ,,Dat ziet u verkeerd.’’ Via social-media bereiken ons echter berichten dat dit al veel langer speelt, en dat dit zeker niet het eerste ongeval is wat hier mee gebeurt. Chauffeurs zeggen zelfs dat ze om deze reden ontslag hebben genomen bij Volmer omdat het volstrekt onbespreekbaar is om er wat van te zeggen.
Vandersanden Group
In een email hebben we ook de afzender van de lading, de Vandersanden Group gewezen op de gevaren en gevraagd of zij op de hoogte zijn van de onverantwoordelijke acties van hun vervoerder. We hebben Vandersanden ook gewezen op hun verantwoordelijkheid als verlader. Hierop hebben we tot nu toe geen antwoord mogen ontvangen. Wel zien we sinds kort dat er bij dit soort containers een ijzeren rekje voor de lading wordt gemonteerd. Zelf hebben wij ernstige twijfels of dat in geval van een noodstop zijn werk doet als kopschot. Wij zouden het niet aandurven om dat te testen.
Politie: Onvoldoende ladingzekering
We hebben uiteraard ook de politie gevraagd om een reactie, en die is duidelijk. ,,Dit is een duidelijk geval onvoldoende ladingzekering en goed voor een proces verbaal. Geseald plastic is duidelijk onvoldoende en de spanbanden hebben hun werk ook niet kunnen doen. Je kunt er berekeningen op loslaten wat je wilt maar hieruit blijkt dat er onvoldoende ladingzekering was aangebracht. Het bewijs ligt letterlijk op straat.’’ Daarmee is het bewijs geleverd dat het onverantwoord en zelfs illegaal is om lading op deze wijze te vervoeren.