Met de onlangs voorgestelde regels wil de Europese Unie het transport veiliger, duurzamer en makkelijker maken. Dat laatste gaat vooral om digitale documentatie. Zeker bij het internationale transport helpen deze om transporten eenvoudiger te maken. De Europese Commissie wil een centraal platform introduceren, waar alle partijen hun documentatie en certificaten kunnen uploaden en inzien.
Dit platform helpt echter niet alleen bij transporten. Ook het inspecteren van voertuigen moet er eenvoudiger door worden, omdat het platform ook technische informatie over voertuigen bevat. Hierdoor moet het moeilijker worden om bijvoorbeeld met tellerstanden te knoeien of met gebrekkige voertuigen op pad te gaan. Sowieso wil de EU meer mogelijkheden om onderweg vrachtwagens te kunnen controleren.
Uitstoot en ladingzekering
Zo moet het makkelijker worden om langs de kant van de weg de uitstoot van een vrachtwagen te meten. Dit is niet alleen voor het milieu: de uitstoot bepaalt ook de hoeveelheid tol die betaald wordt. Er moeten meer mogelijkheden ‘Partical Number’ (PN) tests uit te voeren. Op dit moment zijn er al tests gaande in Nederland, België en Duitsland. Ook het controleren van geluidsniveau moet onderdeel van de controles worden.
Ook controles op ladingzekering moeten uitgebreid worden, zo stelt de Eu. Standaard moet dit onderdeel worden als een vrachtwagen gecontroleerd wordt. Het gaat hierbij om zien dat de lading niet uit de vrachtwagen kan vallen en niet kan schuiven. De EU stelt dat lidstaten zelf moeten zorgen dat inspecteurs voldoende opleiding hebben gehad.